Sökning: "Vägledningssamtal"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade ordet Vägledningssamtal.

  1. 1. Utbildning kontra verklighet : En studie av användandet av karriärteorier i vägledning hos yrkesverksamma studie- och yrkesvägledare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angela Petrovic; Ella Alagic; [2023]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledare; vägledningssamtal; karriärteorier; hela skolans ansvar; skolväsendet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur och på vilket sätt studie- och yrkesvägledare använder sig av karriärteorier i praktiken. Syftet har lett till följande frågeställning; På vilket sätt och i vilken utsträckning använder sig studie- och yrkesvägledare av karriärteorier i praktiken inom skolväsendet? För att besvara syftet har vi gjort en kvalitativ undersökning med sex stycken semistrukturerade intervjuer där respondenterna har varit yrkesverksamma studie- och yrkesvägledare i Malmö kommun. LÄS MER

  2. 2. En lätt match? : Studie- och yrkesvägledares uppfattningar av spänningsfält mellan individ och arbetsmarknad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felicia Dunbrant Enlund; Jeanna Åström; [2023]
    Nyckelord :arbetsmarknad; individ; matchning; utbildning; vägledare;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur studie- och yrkesvägledare arbetar i spänningsfältet mellan arbetsmarknadens behov av matchning kontra individens drömmar, fria val och behov av en hållbar framtid i vägledningssamtal med vuxna sökande inom utbildningssystemet. Tidigare forskning visar att vägledare inom arbetsmarknadsverksamheter upplever rollkonflikter där de förväntas matcha sökande mot arbetsmarknaden samtidigt som de utgår från ett klientcentrerat förhållningssätt där de ser till den sökandes behov först. LÄS MER

  3. 3. Studie- och yrkesvägledares perspektiv på digital vägledning : Med särskilt fokus på det digitala vägledningssamtalet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Mari Nurkkala; Lina Sevig; [2022]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledare; vägledningssamtal; samtalsfärdigheter; digital vägledning;

    Sammanfattning : Även innan Covid-19 fanns det behov av att digitalt utveckla studie- och yrkesvägledningen för att tillmötesgå digitaliseringens utveckling i samhälle och hos människor generellt. Under pandemin tvingades dock även studie- och yrkesvägledare in i ett helt nytt arbetssätt. LÄS MER

  4. 4. "Vi tar det på vägen till ICA" : en kvalitativ studie om hur studie- och yrkesvägledningen kan göras tillgänglig för skolans alla elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Sofi Nilsson; Jessica Åberg; [2022]
    Nyckelord :snäv vägledning; tillgänglig vägledning; anpassad vägledning; vägledningssamtal; relationsskapande; karriärlärande; anpassad lärmiljö;

    Sammanfattning : Det finns brister i skolans studie- och yrkesvägledning, bland annat när det gäller tillgänglighet och styrning, konstaterar en statlig utredning. I skolan måste undervisningen anpassas för att bli tillgänglig för alla elever, men görs detta med vägledningen? Funderingar uppstår kring hur kvalitén kan höjas och hur vägledningen kan tillgängliggöras. LÄS MER

  5. 5. Zooma in på vägledning : Går det att gräva med en digital spade?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jacob Blickander; [2022]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; digital vägledning; grävande samtalsmetodik; empatiskt samtalsklimat; relationsskapande processer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att kartlägga hur de studie- och yrkesvägledare som är aktiva inom högskola, universitet och vuxenutbildning upplever att de grävande, samt de relationsskapande processerna fungerar under ett vägledningssamtal som sker på distans via digitala plattformar jämfört med i ett fysiskt vägledningssamtal. De frågeställningar som ämnar besvara studiens syfte är: Hur upplever studie- och yrkesvägledarna att den grävande samtalsmetodiken i ett vägledningssamtal fungerar när det sker på distans via en digital plattform jämfört med i ett fysiskt vägledningssamtal?; Hur upplever studie- och yrkesvägledarna att det fungerar att skapa ett empatiskt samtalsklimat i ett vägledningssamtal som sker på distans via en digital plattform jämfört med i ett fysiskt vägledningssamtal?; samt Hur upplever studie- och yrkesvägledarna att relationsskapandet mellan studie- och yrkesvägledaren och den sökande fungerar i ett vägledningssamtal som sker på distans via en digital plattform jämfört med i ett fysiskt vägledningssamtal? Problemformuleringen grundar sig i att digital vägledning historiskt sett använts mer till att förmedla information snarare än att förmedla valkompetens. LÄS MER