Sökning: "Välgörenhetsorganisationer"

Visar resultat 6 - 10 av 63 uppsatser innehållade ordet Välgörenhetsorganisationer.

  1. 6. Spanska sjukan i Säffle och dess närområde : En historisk studie om hur Näs härad klarade av spanska sjukan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Filip Fjälltorp; [2022]
    Nyckelord :The Spanish flu; influenza; influenza epidemic; influenza pandemic; Säffle; Näs; Näs hundred; provincial physician; provincial physician s district; institutional weakening; Spanska sjukan; influensa; influensaepidemi; influensapandemi; Säffle; Näs; Näs härad; provinsialläkare; provinsialläkardistrikt; institutionell försvagning;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to find out how a hundred and its public healthcare system managed the 1918 flu pandemic, with Näs hundred as a case study. Relevant information is found using archived copies of the provincial physician's sent letters, editions of the local newspaper, and death-and-funeral books. LÄS MER

  2. 7. Vill du vara en bra eller dålig människa? : En kritisk visuell retorikanalys av UNHCR:s övertygelsestrategier i reklamfilmer om flyktingkrisen i Ukraina

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maya Sjöstedt; Elin Öström; [2022]
    Nyckelord :UNHCR; Charity advertising; Rhetorical analysis; Persuation strategies; Humanitarian organizations; UNHCR; Välgörenhetsreklam; Retorisk analys; Övertygelsestrategier; Välgörenhetsorganisationer;

    Sammanfattning : It’s significant for charities to incorporate persuasion strategies into their communication to create engagement and encourage donations. This is especially important in circumstances of war due to the millions of people who are forced to flee and need emergency assistance. LÄS MER

  3. 8. "Du kan vara med, ge en gåva idag" : En multimodal diskursanalytisk studie av hur texter från tre välgörenhetsorganisationer uppmanar till agerande

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Maria Katarina Börjeson Martins; [2021]
    Nyckelord :multimodal discourse analysis; attitudes; SFL; charities; multimodal diskursanalys; attityder; SFL; välgörenhetsorganisationer;

    Sammanfattning : The present study conducts a multimodal discourse analysis of texts from the three charities UNICEF, Red Cross and Doctors Without Borders and investigates how the reader is encouraged to support these organizations by donating money. The aim is to explore what relationship to the reader that is established, as well as what attitudes that are expressed through textual and visual modes. LÄS MER

  4. 9. Allocation of Alternative Investments in Portfolio Management. : A Quantitative Study Considering Investors' Liquidity Preferences

    Master-uppsats, KTH/Matematik (Avd.)

    Författare :Kamyar Espahbodi; Roumi Roumi; [2021]
    Nyckelord :Shadow Allocations; Liquidity; Illiquidity; Alternative Assets; Liquid Assets; Illiquid Assets; Investor Preferences; Monte Carlo Simulations; Tangency Portfolio; Global Minimum Risk Portfolio; Skuggallokeringar; Likviditet; Illikviditet; Alternativa Tillgångar; Likvida Tillgångar; Illikvida Tillgångar; Investerarpreferenser; Monte Carlo-Simuleringar; Tangentportföljen; Minimiriskportföljen;

    Sammanfattning : Despite the fact that illiquid assets pose several difficulties regarding portfolio allocation problems for investors, more investors are increasing their allocation towards them. Alternative assets are characterized as being harder to value and trade because of their illiquidity which raises the question of how they should be managed from an allocation optimization perspective. LÄS MER

  5. 10. Marknadsföring som räddar liv : En studie om emotionell marknadsföring inom välgörenhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Susanna Ekvall Stranne; Lina Wennberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens samhälle finns det många välgörenhetsorganisationer som efterfrågar donationer till olika ändamål. Vanligtvis erhåller konsumenten ingen fysisk produkt vid donationer och därför är det väsentligt att välgörenhetsorganisationers marknadsföring påverkar konsumenterna emotionellt för att få dem att donera pengar. LÄS MER