Sökning: "Välja partner"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Välja partner.

  1. 1. ”Det kanske inte är så jätteattraktivt att se någon stå och hålla i en stor gädda liksom” : Heterosexuella kvinnors preferenser och resonerande av mäns profiler inom online-dejting

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Elin Bäck; Elin Hurtig; [2024]
    Nyckelord :Online-dejting; assortative mating; heterosexuella kvinnor; preferenser; online-dejtingprofiler;

    Sammanfattning : En stor del av dem som bildar par i Sverige har idag träffats på olika online-dejtingplattformar. Tidigare forskning har visat att kvinnor är mer selektiva i val av partner. Detta kan göra att män riskerar att bli bortvalda i dessa sammanhang, vilket kan medföra negativa konsekvenser för den enskilda individen och samhället i stort. LÄS MER

  2. 2. Hur kvinnor upplever mastektomi och bröstrekonstruktion - en deskriptiv litteraturstudie.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Dominika Rogan; Fanny Lundström; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Den vanligaste cancertypen hos kvinnor är bröstcancer, där cirka en av tio kvinnor drabbas. Det finns olika typer av bröstcancer och behandlingar. En av de många behandlingar som finns är mastektomi. Efter en mastektomi kan kvinnor välja att genomgå en bröstrekonstruktion för att återfå bröstet. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie av aspekter som formar konsumentbeteende i samband med tillfälliga influencer-kollektioner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Ida Kransenstedt; Sadaf Yahyaei Fard; [2023]
    Nyckelord :Authority; limited edition; Cialdini; influencer marketing; scarcity; consumer behavior; purchase decision; social proof; social media; sympathy principle; temporary collections.; Auktoritet; begränsad upplaga; Cialdini; influencer marketing; knapphetsprincipen; konsumentbeteende; köpbeslut; sociala bevis; sociala medier; sympatiprincipen; tillfälliga kollektioner.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Marknadsföring är i en ständigt föränderlig kontext. Influencer marketing är idag en effektiv strategi, där företag samarbetar med influencers för att marknadsföra sina produkter och bygga förtroende hos följare. Användning av begränsade produkter som framgångsrik influencer marketing betonas. LÄS MER

  4. 4. “Kul, hur många kan man matcha med på Tinder?”

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Alva-Li Kurtén; Elin Johnsen Drenth; [2023]
    Nyckelord :Tinder; kärlek; partnerskap; överflödiga valmöjligheter; teknologi;

    Sammanfattning : Denna studie belyser kärleken och partnerskapets karaktär i vår samtid. Tidigare forskning visar att övergången till ett mer digitaliserat dejtingliv har bidragit till en marknadisering av dejtingarenan, genomsyrad av konsumtionslogik. LÄS MER

  5. 5. BORTGLÖMDA FAMILJEMEDLEMMAR : En kvalitativ studie om kvinnojourers arbete med stöd och skydd till våldsutsatta kvinnor med husdjur.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Linnéa Hultgren; Saga Hagström; [2023]
    Nyckelord :Husdjur; kvinnojourer; skyddade boenden; organisatoriska förutsättningar; institutionell isomorfism; resursberoendeperspektivet; handlingsutrymme.;

    Sammanfattning : “Bortglömda familjemedlemmar” tar avstamp i sambandet mellan våld mot husdjur och våldmot en partner. På ett skyddat boende tillhör det vanligheten för de anställda att ta emot kvinnor med barn. Husdjur är däremot en del av familjen som ofta glöms bort i våldssammanhanget, inte minst vid ett uppbrott från en våldsam relation. LÄS MER