Sökning: "Väljare"
Visar resultat 16 - 20 av 153 uppsatser innehållade ordet Väljare.
16. Socialdemokratin i Europa under 2000-talet: Uppgång eller fall?
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna text undersöker socialdemokratins utveckling under 2000-talet. I svallvågorna av en nyliberalisering av många socialdemokratiska partier på 1990-talet och genom tredje vägens politik fick många partier i Västeuropa ett politiskt lyft där man kunde kombinera vänsterpolitik med en mittenpolitik för att tilltala en större mängd väljare. LÄS MER
17. Ett parti söker sin flock. En jämförande studie över de svenska och norska agrarpartierna
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : I denna uppsats undersöks det norska Senterpartiet samt det svenska Centerpartiet. Uppsatsen utgår dels från antologin From farmyard to city square från 2001 och dels från Otto Kirchheimers teori om catch-all-partiet. LÄS MER
18. Politiker som varumärken - innan och efter digitaliseringen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Since the emergence of social media, politicians and political parties have adopted new platforms to communicate with voters. Historically, political branding has taken place in traditional media, however, as society has become more digitalized, such branding has switched platforms. LÄS MER
19. Personvalets inverkan på riksdagens utseende
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Mycket forskning har gjorts på vilka väljare som personkryssar samt varför de gör det. Inte lika mycket energi har lagts på att studera vad som faktiskt blir resultatet, hur skiljer sig de politiker som kommer in med hjälp av personkryss åt från andra politiker? Jag studerar denna fråga på riksdagsnivå och finner att så kallade ”Inkryssade” ledamöter har högre utbildning samt är yngre. LÄS MER
20. “I am kind of reminded of my mother when I see this image” : A qualitative study within the field of political communication and the phenomenon of personalisation.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013); Karlstads universitet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Social media has changed how political communication is distributed (Häussler, 2021) and has led to party leaders’ using the platforms to create an image of themselves as ordinary individuals (Bărbieru, 2020). Ahead of the 2022 election, social media is expected to play a more prominent role, with it being the source of choice for first-time voters (Internetstiftelsen, 2022). LÄS MER