Sökning: "Värdedimension"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Värdedimension.

  1. 1. Valet av streamingtjänster : Vilka faktorer har störst påverkan på konsumenters intention att behålla en streamingtjänst?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Eric Carlsson; Mahmoud Khwaiter; [2023]
    Nyckelord :Streamingtjänster; upplevt värde; emotionellt värde; socialt värde; funktionellt värde; monetärt värde; användarvänlighet;

    Sammanfattning : Då marknaden för streamingtjänster för film och serier växt markant de senaste åren har intresset ökat för att förstå vad som motiverar konsumenter att prenumerera på och behålla en streamingtjänst framför andra. Studien ämnar undersöka vilka faktorer som är av störst betydelse i konsumenters val av streamingtjänst, samt undersöka vilka dimensioner av upplevt värde som har en positiv påverkan på intentionen att behålla en tjänst. LÄS MER

  2. 2. Value dimensions of digital health that are changing healthcare in Sweden

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Raj Kumar Mohanasundaram; Kalaiselvan Krishnan; [2019]
    Nyckelord :Digital Health; Business models in healthcare; Swedish healthcare; Value dimensions; Digital Hälsa; Affärsmodeller i hälso-och sjukvård; Sveriges hälso-och sjukvård; Värdedimension;

    Sammanfattning : Life expectancy has increased with improvement in healthcare and diseases have become expensive to treat, several actors in digital health are building solutions that can bring different types of business value and solve big problems in healthcare. With healthcare being one of the complex industries due to hard regulations surrounding it, several digital health companies and startups are still struggling to bring their solutions to the market. LÄS MER

  3. 3. Funktion eller inspiration? : en studie om butiksmiljöns betydelse vid utilitaristisk konsumtion

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Louise Nygren; [2015]
    Nyckelord :store environment; hedonic value; utilitarian value; retail; social cues; design cues; ambient cues; butiksmiljö; hedonistisk värdedimension; utilitaristisk värdedimension; detaljhandeln; sociala faktorer; designfaktorer; omgivande faktorer;

    Sammanfattning : Detaljhandeln är en marknad som är under ständig utveckling och möts av nya utmaningar. Den hårda konkurrensen driver de verksamma till att arbeta med butiken och dess miljö som en konkurrensfördel. LÄS MER

  4. 4. Samtal om demokratiuppdraget i praktiken : Elever och lärares tankar kring demokratiuppdraget iskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Petra Fritz; [2015]
    Nyckelord :Demokratiuppdraget; kunskapsdimension; värdedimension; kompentensdimension; kränkningsdimension.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en djupare diskussion om hur elever och lärare igrundskolans tidigare år uppfattar och arbetar med skolans demokratiuppdrag. Elever och läraresåsikter om förutsättningar och begränsningar i praktiserandet av demokratiuppdraget ges ocksåfokus. LÄS MER

  5. 5. Företagsförvärv och fusioner : en utvärdering av ett verktyg som kan användas för att genomföra en så kallad cultural due dilligence

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Isabella Thöger; [2010]
    Nyckelord :ekonomi; företagsförvärv; fusioner; affärsstrategi; organisationskultur; företagskultur; due dilligence; cultural due dilligence; förändringsarbete;

    Sammanfattning : Företagsförvärv och fusioner (F&F) är numera en vanlig strategi för att skapa snabb tillväxt och förbättra företagets konkurrensfördelar: under 1990-talet slog branschen rekord både vad gäller antalet transaktioner och deras värde (Mendenhall & Stahl, 2005). Det är dock ett väl känt problem att så mycket som 50-80% av dessa företagsförvärv och fusioner misslyckas på olika sätt och att de positiva effekterna då uteblir (Orrbeck, 2006 och Cartwright & Cooper, 1996). LÄS MER