Sökning: "Värdeförmedling"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Värdeförmedling.
1. Skönlitteratur och värdegrund : Några gymnasielärares tankar om litteraturundervisning och förmedling av värden till elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några yrkesverksamma gymnasielärare i svenska arbetar med skönlitteratur i skolan i relation till de värden som skönlitteratur antas förmedla, såsom empati och medmänsklighet, samt hur detta påverkar vilka skönlitterära verk som används i litteraturundervisningen. Studiens syfte är också att undersöka hur dessa lärare tar reda på om skönlitteraturen faktiskt lyckas förmedla önskade värden till eleverna. LÄS MER
2. Energileverantörernas kundbehov på prov : Hur energileverantörerna kan uppfylla sina kunders behov genom effektiv utformning av sina hållbara affärsmodeller
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Samhället står inför stora utmaningar när det kommer till en hållbar transformation av energisystemen. Globala trender som hållbarhet, decentralisering, digitalisering och säkerhet kombinerat med ekonomisk nedgång och geopolitiska spänningar har lett till att energileverantörernas kunders behov har skiftat. LÄS MER
3. Den demokratiska medborgaren och den kritiska medborgaren : En kvalitativ studie i samhällskunskapslärares uppfattningar om spänningen mellan värdeförmedling och kritiskt tänkande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Denna studie syftar till att fördjupa kunskapen om hur samhällskunskapslärare uppfattar förhållandet mellan det värdetraderande uppdraget och det kritiska uppdraget i sin undervisning i demokrati, samt på det sätt vilket samhällskunskapslärare beskriver att de undervisar i demokrati utifrån dessa uppdrag. Bakgrunden till studien är att det av läroplanen framgår att skolan både ska utbilda eleverna i grundläggande demokratiska värderingar och samtidigt uppmuntra till skilda åsikter och kritiskt tänkande. LÄS MER
4. Biologiämnets osynliga värderingsförmedling : Gymnasieelevers värderingar kring miljöfrågor från gymnasiet och biologiundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Skolan har som uppgift att förmedla såväl kunskaper som värden till eleverna, bland annat gällande deras inställning till miljöfrågor, men huruvida läroplanens efterfrågade värderingar förmedlas i ämnesundervisningen tål att studeras vidare. Den här studien breddar tidigare forsknings kvantitativa metodologier med en fenomenologisk ansats, och undersöker genom intervjuer med fem elever och deras lärare om, och i så fall hur, biologiundervisningen på gymnasiet bidrar till elevernas värderingar kring miljöfrågor. LÄS MER
5. Värdepedagogik och hur det kommer till uttryck på rasten : En observation- och intervjustudie av lärares uppfattningar och förhållningssätt till skolans värdegrund på elevernas rast
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra förhållningssätt som lärare har till skolans värdegrundsuppdrag på elevernas raster, samt hur de arbetar för att synliggöra skolans värdegrund. Denna undersökning baseras på sex informanter som observerats och intervjuats. LÄS MER