Sökning: "Värdegrunden"
Visar resultat 16 - 20 av 464 uppsatser innehållade ordet Värdegrunden.
16. En studie om fritidslärares pedagogik - hur bygger man ett positivt skolklimat?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur fritidslärare påverkar elevers sociala miljö i fritidshemmet och vad som skapar ett positivt skolklimat. Vi undersöker även vilka strategier lärarna använder sig av för att främja olika värden. Dessa värden är de som kommer av värdegrunden på fritidshemmet. LÄS MER
17. “‘En tjej!’ ‘Och den har man varit kär i!’” : – en studie om hur samhällsnormer för kön, genus och sexualitet skildras i Ulf Starksungdomsbok Dårfinkar & dönickar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Hanna Ekegren & Adelina Funke: “‘En tjej!’ ‘Och den har man varit kär i!’”: En litteraturanalys av Ulf Starks Dårfinkar & dönickar (1984). Grundlärarprogrammet inriktning 4–6, Svenska, självständigt arbete, 15 högskolepoäng. Örebro universitet, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap. LÄS MER
18. ”Det är bättre att ha ont utanpå än inuti” : En kvalitativ textanalys av tre skönlitterära verk utifrån temat utanförskap i relation tillskolans värdegrund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Skollagen (2010:800) slår fast att all skolpersonal är ålagd att förmedla och förankra värdegrunden i och utanför undervisningen. I värdegrunden återfinns värden som elever ska utveckla under sin skolgång. LÄS MER
19. Litteraturhistoriska urval : En historisk jämförelse av det skönlitterära författarurvalet i tre litteraturhistoriska läroböcker för gymnasieskolans svenskämne och deras samtida läroplaner.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Denna kvantitativa och jämförande studie undersöker författarurvalet och utrymmesfördelningen i tre litteraturhistoriska läroböcker från åren 1991–2021 för gymnasieskolans svenskämne. Utrymmesfördelningen undersöks utifrån tidsperiod, könstillhörighet och geografisk härkomst. LÄS MER
20. ”Jag kan ju inte förändra världen på det här viset, men lite” : Bildlärares resonemang om normkritisk undervisning med fokus på maktrelationer vid implementeringen av läroplan 22
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Flera studier visar på brister i skolans implementering av värdegrundsarbete. Samtidigt påvisar studier att det finns ett stort behov av att diskutera ämnen som samtycke, pornografi och hedersrelaterat våld med eleverna. Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om de nya delarna i Lgr22 som rör värdegrunden. LÄS MER