Sökning: "Värdeskapande"

Visar resultat 21 - 25 av 1394 uppsatser innehållade ordet Värdeskapande.

  1. 21. Produktionseffektivisering på små- och medelstora företag : En fallstudie på KG List

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för maskinteknik (MT)

    Författare :Ludvig Filipsson; Bergmar Lukas; [2023]
    Nyckelord :Keywords: SME; Lean; Value-stream mapping; Muda; 5S; RBV ; SMF; Lean; Värdeflödesanalys; Muda; 5S; RBV;

    Sammanfattning : SME companies are of greatest importance to our society. They contribute to job opportunities for a large portion of the population and account for 60 percent of the total revenue in the Swedish Enterprise. Given that there are a lot of SME:s, it is crucial to obtain efficient production. LÄS MER

  2. 22. Konsumentcentrerad innovation – den hemliga kryddan inom livsmedelsindustrin : Hur en livsmedelsproducent kan blir mer konsumentcentrerad i sin produktutveckling

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell ekonomi

    Författare :Viktor Storsved; Oscar Säfström; [2023]
    Nyckelord :Innovation; open innovation; business model; value creation; service logic; customer centric innovation; food producer; product development; food industry; Innovation; konsumentcentrerad innovation; affärsmodell; värdeskapande; produktutveckling; livsmedelsindustrin; livsmedel; öppen innovation; producent; livsmedelsproducent;

    Sammanfattning : Matbranschen är en bransch där få stora innovationer sker. Under de senaste åren har marknaden sett en kraftig utveckling av återförsäljares egna varumärken vilka konkurrerar ut befintliga produkter från livsmedelsproducenter genom deras billigare pris. LÄS MER

  3. 23. How is knowledge transfer management used to improve efficient use of human potential? : A case study of knowledge management at a Swedish manufacturing company

    Kandidat-uppsats, KTH/Produktionsutveckling

    Författare :Tuva Fors; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Within the manufacturing industry, optimising resource utilisation is crucial for strengthening competitive advantage. However, the significance of acknowledging organisational knowledge as a valuable resource is often overlooked. LÄS MER

  4. 24. Upplevelseekvationen - när AI-teknik möter konsumenters värdeskapande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Morris Holm; Emmelie Johansson; [2023]
    Nyckelord :Service logic; Resource interaction; the process of Value creation; Value in use; Outside-in perspective; Artificial Intelligence; Business and Economics;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to increase knowledge about how AI in physical Retail has consequences for consumers' value creation. The importance of competence and knowledge in combination with technology is emphasized to enable improved customer experiences in physical retail. LÄS MER

  5. 25. Vagheten återfinns i detaljerna : En kvalitativ studie om strategisk vaghet inom myndighetsutövning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Erik Lindvall; [2023]
    Nyckelord :Strategisk vaghet; New Public Management; vaga begrepp; värdeskapande; styrningsmentalitet;

    Sammanfattning : Abstrakta ord som lycka, kvalitet och rikedom används dagligen i vardagsspråket, och vi förstår allt som oftast hur dessa ska tolkas beroende på kontexten. Svårighet uppstår dock när man försöker avgränsa dessa otydliga begrepp och definiera vad som ingår och inte ingår i dem. LÄS MER