Sökning: "Västerländsk konstmusik"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Västerländsk konstmusik.

  1. 1. Baskunskaper i sångteknik: Fyra sångpedagoger formulerar sina tankar kring basars sångtekniska utmaningar inom västerländsk konstmusik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Simon Bergström; [2021]
    Nyckelord :Bas röst ; Konstmusik; Sångmetodik; Sångrösten; Sångteknik; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Bass Voice; Art Music; Voice Methodology; the Singing Voice; Voice Technique; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien undersöker vad fyra informanter, som är sångare och sångpedagoger, menar är typiska sångtekniska utmaningar för en bassångare inom den västerländska konstmusiktraditionen, vilka bakomliggande faktorer till dessa sångtekniska utmaningar de menar är vanliga och hur de i arbetet med sina elever tar sig an dessa utmaningar, ofta utifrån personliga erfarenheter på området. Det teoretiska underlaget till studien består av litteratur inom röstfysiologi och akustik, sångteknik och prestationspsykologi. LÄS MER

  2. 2. Känsla för improvisation eller improvisation för känsla : En självstudie av improvisationsövning i historisk västerländsk konstmusikalisk kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Oscar Svanström; [2021]
    Nyckelord :Improvisation; guitar; praxis; Scarlatti; western art music; design-theory; Improvisation; gitarr; praxis; Scarlatti; västerländsk konstmusik; designteori;

    Sammanfattning : Denna självstudie undersöker en lärprocess i improvisation med avstamp i historisk västerländsk konstmusikalisk repertoar och två sonater av Domenico Scarlatti. Syftet med projektet var att se hur min förmåga att improvisera påverkades av övning och att studera historisk improvisation. LÄS MER

  3. 3. Jag sjunger med fingrarna: En studie om symbiosen mellan ackompanjatör och sångare från ett pianistiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Kevin Nguyen; [2021]
    Nyckelord :Ackompanjemang; Interpretation; Musikpedagogik; Piano; Samspel; Sång; Sångtext; Utbildningsvetenskap Accompaniment; Educational Science; Interaction; Lyrics; Music Education; Singing; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study examines the aspects that affects the musical performance between an accompanist and a singer. It also examines the different tools and approaches the accompanist and the singer have at their disposal in different genres. LÄS MER

  4. 4. Västerländsk konstmusik efter 1945? En intervjustudie om svenska och tyska musiklärares syn på en musikalisk stil och dess betydelse för den obligatoriska musikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Christopher Siebert; [2017]
    Nyckelord :experimentell musik; improvisation; västerländsk konstmusik; modernism; musikaliskt lärande; tjugohundratalet; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; experimental music; musical learning; twentieth century; western classical music; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att västerländsk konstmusik efter 1945 är en stilistiskt pluralistisk musikform som tillhandahåller verktyg för att främja elevernas musikaliska förmågor. Studiens syfte är att undersöka tyska och svenska musiklärares föreställningar om västerländsk konstmusik efter 1945 i relation till deras egen musikundervisning. LÄS MER

  5. 5. Komposition och det ickeljudande : tystnad, tysthet och intimitet inom konstmusik

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteori

    Författare :Frej Wedlund; [2016]
    Nyckelord :tystnad; ljudsvaghet; pianissimo; närhet; närvaro; stråkorkester;

    Sammanfattning : Jag kommer i denna uppsats att reflektera över tystnad och tysthet (ett ord som jag i denna text, till skillnad från tystnad, använder för att referera till ljudsvaga klingande material) i förhållande till intimitet inom västerländsk instrumental konstmusik utifrån mitt egna och andras komponerande. Jag går inledningsvis kort in på dessa tre begrepp, för att sedan använda en redogörelse för mitt examensstycke Tre avslut för 15 stråkar och dess tre formdelar, i denna text kallade första, andra respektive tredje avslutet, som utgångspunkt för att utforska dem. LÄS MER