Sökning: "VBN-teorin"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet VBN-teorin.

  1. 1. ”Jag tycker det är skönt att kunna se en ko i ögonen.” En studie om Value Belief Norm-teorins applicerbarhet på veganism

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Petra Fogelholm; [2019-01-24]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i att befintlig forskning säger att konsumtionen av animalier måste minska för att tvågradersmålet ska uppnås har beteendet veganism i den här studien undersökts med hjälp av Value Belief Norm-teorin (VBN-teorin). Beteendet definieras som att äta en helt animaliefri kost, då detta är den kost som har störst potential att minska utsläpp av växthusgaser. LÄS MER

  2. 2. Hållbara kläder och kläder som håller - En studie om möjligheter och hinder för konsumenter att öka sin konsumtion av begagnade kläder

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Maria Bäckstam; [2019]
    Nyckelord :hållbar konsumtion; resurshållning; återanvändning; normer; beteendeförändring; textil;

    Sammanfattning : EU:s medlemsländer ska enligt avfallshierarkin röra sig uppåt i hierarkin beträffande sin hantering av textilavfall. I januari 2025 ska medlemsländerna ha implementerat separat fraktion av textilavfall i dess avfallshantering. Insamlingen av textila resurser kommer därav att öka i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Maxat med hållbarhetskommunikation?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Elias Mannberg; Sara Andurén; [2019]
    Nyckelord :sustainability communication; CSR; credibility; cognitive dissonance; consumer behavior; digital media; environment; strategic communication; hållbarhetskommunikation; trovärdighet; kognitiv dissonans; konsumentbeteende; digitala medier; miljö; strategisk kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : This research aims to increase the understanding of how the young consumer receives, interprets and argues about sustainability communication. The study is based on a social constructionist perspective and considers the communicative processes expressed by the consumer in a specific case. LÄS MER

  4. 4. Konsumtion och massmedia: Tematisk analys av tidningsartiklars miljöbudskap

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Fredrik von Hofsten; [2014]
    Nyckelord :Konsumtion; Massmedia; Tidningsartiklar; Miljöbudskap; VBN-teorin; Tematisk analys;

    Sammanfattning : Människans konsumtionsbeteenden bidrar till växande negativ miljöpåverkan, och för att bryta utvecklingen krävs arbete på flera nivåer, däribland individnivån. Eventuellt kan massmedia bidra till sådant arbete. LÄS MER