Sökning: "VD-ordet"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet VD-ordet.
1. Påverkas tonen i VD-ordet av bolagets lönsamhet?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att utröna om VD-ordet förmedlar en rättvisande bild av bolagets finansiella ställning genom att undersöka om tonläge skiljer sig beroende på finansiell prestation. Teori: Legitimitetsteorin, Impression Management och Institutionell teori Metod: Studien använder en kvantitativ metod där sjuttiosex bolag på Stockholm Mid Cap undersöks. LÄS MER
2. VD-ordet ur författarnas perspektiv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
3. Informationsvärdet i delårsrapporter : En studie om hur och varför delårsrapporter spelar roll i investeringsbeslutet för svenska förvaltare
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Börsnoterade aktiebolag i Sverige lämnar i regel delårsredogörelser över företagets prestationer och annan information. Användare av informationen inkluderar bland annat professionella förvaltare som ska ta till sig och bearbeta informationen, vilket sedermera ska leda fram till ett beslut om att investera i företaget eller inte. LÄS MER
4. Påverkas tonen i VD-ordet av bolagets och VD:ns egenskaper?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
5. Trovärdighet i VD-ord - En studie om trovärdighetens betydelse i den strategiska kommunikationen hos tre Europeiska flygbolag
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: Flygbranschen har under en lång period varit en växande marknad, men blivit följt av en minskande efterfrågan det senaste året, dels på grund av en mer klimatmedveten kundkrets samt stundande kris i form av COVID-19 pandemin. Det är därför av intresse att undersöka hur VD:n har kommunicerat i sitt VD-ord de tre senaste åren för att se om det finns skillnader i kommunikationen från när resultatet är bra till när det går resultatmässigt dåligt. LÄS MER