Sökning: "VFU handledare lärarstudenter"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden VFU handledare lärarstudenter.

  1. 1. ”Jag kan gå hur långt som helst, känns det som” : En intervjubaserad studie om VFU-handledares betydelse för studenters lärande inom verksamhetsförlagd utbildning i lärarutbildningarna förskola, grundskola och fritidshem

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Lagerqvist; [2019]
    Nyckelord :handledare; handledning; lärarstudenter; verksamhetsförlagd utbildning; vfu;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka innebörden av handledares förutsättningar och förmågor att möjliggöra lärande för studenter under den verksamhetsförlagda utbildningen och att lyfta fram goda exempel som både direkt och indirekt kan hjälpa handledare till självreflektion och till att utveckla sin handledarfilosofi- och praktik. Studien bygger på enskilda intervjuer med handledare och fokusgruppsamtal med studenter inom lärarinritningarna förskola, grundskola och fritidshem. LÄS MER

  2. 2. Hur lärarstudeter påverkar den lokala lärarutbildarens yrkesutövande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gustaf Sirborn; Elin Krantz Lindberg; [2017]
    Nyckelord :VFU; lokala lärarutbildare; handledare; påverkan;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att analysera hur lokala lärarutbildare värderar de kunskaper som studenten för med sig. För att ta reda på detta har sex kvalitativa intervjuer genomförts med lokala lärarutbildare. Resultatet visar att en majoritet av de lokala lärarutbildarna uttrycker att de blir påverkade av lärarstudenter. LÄS MER

  3. 3. Handledning och skolutveckling. En kvalitativ intervjustudie av tolv lärares uppfattningar

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Vian Talusi; [2016-05-04]
    Nyckelord :handledning; lärande; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte och problemformulering Syftet med detta arbete är att försöka utveckla hur handledare kan bidra till nyutbildade pedago- gers förståelse av att omsätta och använda sina teoretiska kunskaper från utbildningen i den didaktiska undervisningsverkligheten. Studiens frågeställningar är: 1. LÄS MER

  4. 4. ”Det blir ju aldrig riktigt på riktigt” : En undersökning av lärarstudenters uppfattningar av verksamhetsförlagd utbildning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Adam Ahlvik; Robin Blossing; [2016]
    Nyckelord :Verksamhetsförlagd utbildning; vfu; utbildning; handledning; teori; praktik;

    Sammanfattning : Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är ett viktigt inslag som år 2001 ersatte den tidigare praktiken i lärarutbildningen. Genom professionell handledning från en verksam och handledarutbildad lärare (handledare) ska studenterna få chansen att träna på det de lärt sig på högskolan ute i riktiga skolverksamheter för att på så vis utveckla sin framtida yrkesroll. LÄS MER

  5. 5. Roller under verksamhetsförlagd utbildning : Om roller som synliggörs i interaktion mellan lärar­student och handledare

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Filosofiska fakulteten

    Författare :Elisabeth Algborn; Elin Elwin; [2014]
    Nyckelord :VFU; verksamhetsförlagd utbildning; praktik; lärarstudent; handledare; handledning; roller; interaktion; bedömning; yrkessocialisation;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lärarstudenters upplevelser av verksamhetsförlagd utbild­­ning och synliggör roller som uppkommer i interaktion mellan handledare och student under handledning. Studien genomförs med hjälp av kvalitativa intervjuer med lärarstudenter och utgår från följande frågeställningar: Hur upplever studenterna omedelbar interaktion med handledare under verksamhets­förlagd utbildning? Vilka roller kan identifieras bland lärarstudenter och handledare under verksamhetsförlagd utbildning? Resultaten framhäver att studenterna, på grund av relationens asymmetri, ofta rättar sig efter handledarens agerande och förväntningar. LÄS MER