Sökning: "VGU"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet VGU.
1. Riktlinjer om infrastruktur för bussframkomlighet : En dokumentanalys om gatuutformning i Stockholm
Kandidat-uppsats, KTH/TransportplaneringSammanfattning : In Stockholm, a growing city, and in a country where sustainability is highly prioritized, there are highdemands for a more attractive public transport. Today, there are many challenges for the publictransport consisting of accessibility challenges when the city is growing and the crowding increases. LÄS MER
2. Kvalitet på övergångsställen i olika socioekonomiska områden – finns det några samband?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : Denna uppsats syftar till att bedöma kvaliteten på övergångsställen i olika stadsdelar av Helsingborg, baserat på riktlinjerna och föreskrifterna i VGU, HIN och ALM. Fem stadsdelar i Helsingborg - Råå, Planteringen, Söder, Centrum och Tågaborg - valdes ut för att representera en bred socioekonomisk och kulturell bakgrund. LÄS MER
3. Trafikverket och renskötselrätten : Rättigheter, expropriation och ersättning
Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Renskötselrätten är en rättighet av en civilrättslig karaktär som är förbehållen samerna. Rättigheten kan därmed inte tas i anspråk av vare sig staten eller någon annan. I dagsläget finns det ett starkt rättsligt underlag för byggande av såväl vägar som järnvägar. LÄS MER
4. Brunnars påverkan på cyklisters körbeteende : En kvantitativ undersökning kring cyklisters körbeteende vid passage av brunnslock på dubbelriktade cykelbanor
Kandidat-uppsats, KTH/TransportplaneringSammanfattning : För att uppnå ett hållbart samhälle krävs en omställning av transportsystemet. Region Stockholmsmålsättning är att andelen cykelresor ska mer än dubbleras till år 2030 och stå för 20% av alla resor ilänet. Bristande underhåll och dålig utformning på cykelbanor står för ca 60% av allvarligasingelolyckor på cykel. LÄS MER
5. Konflikter på gång- och cykelbanan
Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskapSammanfattning : Syfte: Ett ökat användande av cykeln ger ett minskat utsläpp från transportsektorn och skapar en mer levande stadsmiljö, dock ger en ökad mängd trafikanter även en ökad risk för konflikter och olyckor. Hastighetsskillnaden mellan fotgängare och cyklister är stora och med allt fler eldrivna fordon på gång- och cykelbanan blir denna hastighetsskillnad ännu större. LÄS MER