Sökning: "VICTOR ANDERSSON"
Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden VICTOR ANDERSSON.
1. Kapitalstrukturens utveckling i svenska fastighetsbolag En beskrivande analys av utvecklingen av kapitalstrukturen hos 20 svenska börsnoterade fastighetsbolag.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : This quantitative study aims to describe the development of the capital structure within Swedish real estate companies that are listed on the stock exchange. The study consists of 20 companies who each have been individually analyzed over the years 2006 to 2022 and grouped based on similar developments. LÄS MER
2. Framtidens Gruvlavar: En Undersökning av Trä som Byggmaterial
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurserSammanfattning : Dagens gruvdrift omfattar huvudsakligen två metoder för malmbrytning: dagbrott och underjordsbrytning. Vid dagbrott öppnas gruvan ovan jord, medan underjordsbrytning involverar utvinning under mark och transport till marknivån med hjälp av ett gruvspel. Den struktur som bär upp detta gruvspel över schaktet kallas gruvlave. LÄS MER
3. Simuleringsdriven inferens av stokastiska dynamiska system
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaperSammanfattning : Stokastiska modeller, som ger tillförlitlig och användbar information om ett systems beteende, består ofta av stokastiska differentialekvationer (SDE) vars likelihoodfunktion inte är analytiskt tillgänglig. Mer traditionella Markov Chain Monte Carlo-metoder (MCMC) samt relativt nyligen utvecklade likelihood-fria Approximate Bayesian Computation-metoder (ABC) utgör populära angrepssätt för att utföra inferens på dessa typer av problem. LÄS MER
4. Det nya vita guldet - En kvalitativ studie av vita snusvarumärkens positionering och marknadsföring på den svenska marknaden.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Forskningsfrågor: Hur positioneras och marknadsförs vitt snus i Sverige? Vilka budskap sänder vita snusvarumärken i sin reklam och vilka är dessa budskap riktade till? Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur det vita snuset är positionerat och marknadsförs på den svenska marknaden för valda fallföretag samt undersöka vilka budskap de sänder, för att bidra till teorin med insikter om positionerings- och marknadsföringsstrategier för det vita snuset i Sverige. Metod: Studien är av kvalitativ karaktär och utgår ifrån en semiotisk bildstudie med stöd utav två fokusgruppsintervjuer. LÄS MER
5. Faktorer och processer som påverkar lantbrukare vid markförvärv : en kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : Världens befolkning ökar kontinuerligt vilket medför att mer livsmedel måste produceras samtidigt som den odlingsbara åkermarken i världen minskar. Detta på grund av klimatförändringar och exploatering från städerna som medför att det inte går att odla. LÄS MER