Sökning: "VR teknik"

Visar resultat 11 - 15 av 138 uppsatser innehållade orden VR teknik.

  1. 11. Does the Use of VR Improve Individuals’ Performance in Sports? : A Scoping Review

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :William Rolf; Carl Holmqvist; [2023]
    Nyckelord :virtual reality; VR; sports; performance; empirical evidence; virtual reality; VR; sport; prestanda; empiriskt bevis;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore if the use of virtual reality (VR) improves performance in sports and examine whether there is empirical evidence supporting this. There is a lack of a common denominator that can be used as a direct comparison between various studies. LÄS MER

  2. 12. VRi byggprojektering – Hinder och Möjligheter : En enkätundersökning om nästa steg i visualisering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Johan Öhrström; [2023]
    Nyckelord :Virtual Reality; BIM; Visualization; Virtual-Reality; BIM; Visualisering;

    Sammanfattning : Utvecklingen av visualiseringsverktyg så som CAD-ritningar har lett till stora förändringar i hur projekteringsprocessen löper från planeringsstadiet till slutprodukt. När dessa CAD-ritningar har sammanfogats i större utsträckning med det arbetssätt som kallas för BIMmodeller så finns det en gemensam databas med informationen för ett projekt. LÄS MER

  3. 13. Exploring the Potential of Virtual Reality Shopping for Furniture : A Comparative Study with Web-based Retail

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för teknik och naturvetenskap

    Författare :Ludvig Erlander Klein; [2023]
    Nyckelord :Computer science; VR; Virtual Reality; Retail; Web shopping; User Experience; UX; Furniture shopping;

    Sammanfattning : Today there are two main ways of shopping; on a website or in a physical store, and each of them comes with its own benefits and downsides. A prototype for a store in virtual reality (VR) was created to take advantage of the unique aspects of VR, it created a shopping experience that is an improvement over web stores and has some advantages over physical stores too. LÄS MER

  4. 14. Hjärnstimulans för lärande i VR - en inblick i framtiden för lärande i VR

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Elias Ramsberg; Erik Edlund; [2023]
    Nyckelord :VR; Teaching; Doodling; Focus; Learning; Digital; Learning Methodology; Teaching in VR; Keeping Focus;

    Sammanfattning : Genom att analysera tidigare försök till effektivt digitalt lärande och problem som hör därtill så spekulerar vi kring hur detta forskningsområde och denna designyta kan utvecklas i framtiden. Vi simulerar upplevelsen av att studera och lära sig i ett riktigt klassrum, under riktiga omständigheter, virtuellt. LÄS MER

  5. 15. Robustness of State-of-the-Art Visual Odometry and SLAM Systems

    Master-uppsats, KTH/Tillämpad fysik

    Författare :Cassandra Mannila; [2023]
    Nyckelord :Visual-Inertial Odometry; Visual Odometry; SLAM; Motion blur; ORB-SLAM3; DM-VIO; Robustness;

    Sammanfattning : Visual(-Inertial) Odometry (VIO) and Simultaneous Localization and Mapping (SLAM) are hot topics in Computer Vision today. These technologies have various applications, including robotics, autonomous driving, and virtual reality. They may also be valuable in studying human behavior and navigation through head-mounted visual systems. LÄS MER