Sökning: "VR-teknik"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet VR-teknik.

  1. 1. Skiljer sig effekten på den sensomotoriska kontrollen vid explicit respektive implicit proprioceptionsträning av nacken? : En pilotstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Olsson; Johanna Wallin; [2023]
    Nyckelord :Explicit och Implicit nackträning; Proprioception; Sensomotorisk kontroll; VR-teknik.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Nacksmärta är en av de vanligaste muskuloskeletala åkommorna och ett av våra stora folkhälsoproblem idag. Tjugofem procent av alla patienter som söker fysioterapi representeras av nackrelaterade besvär. LÄS MER

  2. 2. Does the Use of VR Improve Individuals’ Performance in Sports? : A Scoping Review

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :William Rolf; Carl Holmqvist; [2023]
    Nyckelord :virtual reality; VR; sports; performance; empirical evidence; virtual reality; VR; sport; prestanda; empiriskt bevis;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore if the use of virtual reality (VR) improves performance in sports and examine whether there is empirical evidence supporting this. There is a lack of a common denominator that can be used as a direct comparison between various studies. LÄS MER

  3. 3. VRi byggprojektering – Hinder och Möjligheter : En enkätundersökning om nästa steg i visualisering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Johan Öhrström; [2023]
    Nyckelord :Virtual Reality; BIM; Visualization; Virtual-Reality; BIM; Visualisering;

    Sammanfattning : Utvecklingen av visualiseringsverktyg så som CAD-ritningar har lett till stora förändringar i hur projekteringsprocessen löper från planeringsstadiet till slutprodukt. När dessa CAD-ritningar har sammanfogats i större utsträckning med det arbetssätt som kallas för BIMmodeller så finns det en gemensam databas med informationen för ett projekt. LÄS MER

  4. 4. Virtuell driftsättning av robotar med VR-teknik

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Simon Qvintmark Marcotti; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta examensarbete kommer att studera hur en virtuell driftsättning skulle skapas till Gävle högskolans Kuka robotar, var två stuider utförs. Den första studien skapar olika simuleringar med industriprocesser genom att använda Offline programmerings (OLP) programmen KukaSim 4.0 och Visual Components Premium 4.4. LÄS MER

  5. 5. Virtuell turism : En studie om VR-teknikens roll i turistdestinationers marknadsföring.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för geografi; Umeå universitet/Umeå universitetsbibliotek (UB)

    Författare :Miray Shamo; [2022]
    Nyckelord :Virtual tourism; Virtual reality; 3D tools; VR technology; virtual marketing; tourist destination; Virtuell turism; Virtuell verklighet; 3D- verktyg; VR-Teknik; virtuell marknadsföring; turistdestination;

    Sammanfattning : Technology is dominant and intensively evolved in our lives today, as technology is being used on several aspects of our daily lives like smart phones, tv and several other technological gadgets which are very important tools in marketing. New technological innovations are being invented which help to open up and create new opportunities to people. LÄS MER