Sökning: "Vad är centrala etiska begrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Vad är centrala etiska begrepp.

  1. 1. Fritidshemslärarens roll i digitaliseringens era : En essä om digitaliseringens påverkan på fritidshemslärarens roll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Metin Catir; Christopher Ledin; [2021]
    Nyckelord :Digitalisation; after-school teacher; after-school centre; ethics; practical knowledge; Digitalisering; fritidshem; fritidshemslärare; etik; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med vår essä är att undersöka hur fritidshemslärarens roll påverkas av digitaliseringen inom skolan. Vi undersöker hur vi kan främja digitalisering samtidigt som vi fullgör vår pedagogiska uppgift och behåller en god relation till kollegor. LÄS MER

  2. 2. Somaliska män i samverkan med den svenska arbetsmarknaden. Vad kan vi lära oss av dem?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Marko Stojanovic; [2020]
    Nyckelord :Integration; Inclusion - exclusion; immigration integration policy; ethnicity; discrimination; stigma; socio-economic background.; Integration; Inkludering – exkludering; invandrings integrationspolitik; etnicitet; diskriminering; stigmatisering; socioekonomisk bakgrund.;

    Sammanfattning : That Sweden's self - image as one of the world's most tolerant countries, in which racism and exclusion from people is only of marginal societal relevance, is not in line with the series of empirical studies. During the last three decades, various research results have systematically shown that racism and exclusion have a varying degree of impact on social life in many areas of society and in various ethical groups in Sweden, where the Somali group appears as a particularly vulnerable group, both from a humanistic and economic perspective. LÄS MER

  3. 3. Varför religionskunskap? : En kvalitativ undersökning av verksamma lärares syn på religionsämnets legitimitet år 2014.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Louise Nilsson; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Fem verksamma lärares uppfattningar och syn på religionskunskapsämnet har studerats i föreliggande uppsats. Syftet är att belysa verksamma lärares uppfattningar om ämnet bidrar med en nytta för eleverna och hur lärarna motiverar religionskunskapsämnet. LÄS MER

  4. 4. I särskolans spår. Hur kan man förstå särskolans läroplaner över tid i relation till begrepp som värdegrund och bedömning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Carlsson; Lena Hagström; [2012-04-30]
    Nyckelord :särskola; läroplan; Lgr 11; Lgrsä 11; värdegrund; individualisering; demokrati; kunskap; bedömning;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte Den 1 juli 2011 trädde en ny läroplan för särskolan i kraft. Skrivningen ”efter sina förutsättningar” har nu tagits bort. Särskolans elever skall uppnå godkänd nivå i kursplanens ämnen. Lärare i särskolan har gett uttryck för en oro över dessa förändringar. LÄS MER

  5. 5. En studie av etiken bakom australiensisk missbrukarvård enligt harm reductionmetoder

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ingrid Bern Antonsson; Ulrika van den Berg; [2009-08-28]
    Nyckelord :Harm reduction; etik; sprututbytesprogram; sociologi; Bauman;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår uppsats är att belysa den etiska dimensionen av harm reductionanknuten missbrukarvård. Till vår hjälp har vi haft etiska teorier och sociologen Zygmunt Baumans begrepp. Frågeställningar: Vi har använt oss av två huvudfrågor som vi därunder bryter ner i konkreta frågor. LÄS MER