Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förutsättningar i arbetet med extra anpassningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Söderström; Emelie Söder; [2022]
    Nyckelord :Extra anpassningar; kompetens; möjligheter och hinder; ramfaktorer; self-efficacy;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Söder, Emelie och Söderström, Camilla (2022) Förutsättningar i arbetet med extra anpassningar. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. När skolan sätter eleven på kartan : - en tematisk studie om skolpersonalens sätt att beskriva elever i pedagogiska kartläggningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jessica Isaksson; Sara Sjöberg; [2022]
    Nyckelord :pedagogisk kartläggning; specialpedagogiska perspektiv; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; tematisk analys;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka pedagogiska kartläggningar för att studera hur elevers skolsituation beskrivs av skolpersonal i dem. Med skolpersonal avses den personal som deltagit i arbetet.  Den pedagogiska kartläggningen är en del av den pedagogiska utredningen vars syfte är beskriva elevers skolsituation. LÄS MER

  3. 3. Hela skolans ansvar? : En kvalitativ studie om hur samverkan kring vägledning i vid bemärkelse koordineras på gymnasieskolor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Henrik Hansson; Ante Fahlgren; [2022]
    Nyckelord :vägledning i vid bemärkelse; samverkan; organisation; gymnasieskolan; studie- och yrkesvägledare.;

    Sammanfattning : Vägledning i vid bemärkelse beskrivs av Skolverket som all verksamhet som ska bidra till elevers utvecklande av kompetenser relaterade till framtida beslut om studie- och yrkesval. För att elever ska kunna utveckla denna valkompetens krävs det samverkan mellan all pedagogisk skolpersonal och det är enligt Skolverket rektorns ansvar att koordinera detta. LÄS MER

  4. 4. "Om ingen fröken ser så är det ju okej!" : Hur styrning, makt och normer bidrar till att konstruera barn som subjekt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Johansson Bröms; Viktor Långdahl; [2021]
    Nyckelord :avvikelse; diskurs; förskola; makt; motstånd; normalitet; normer; styrning;

    Sammanfattning : Förskolan som utbildning och pedagogisk verksamhet är både komplex och mångfasetterad. Här ingår individer i ett kontinuerligt samspel och förskolans personal har som uppdrag att se till både individ och grupp, samtidigt som arbetet genomförs i enlighet med förskolans styrdokument. LÄS MER

  5. 5. "Om du klipper bort våra ansikten syns ju inte våra skratt!" : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap kan påverkas i mötet med det digitala systemet Skolplattformen

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sara Agné; [2021]
    Nyckelord :Praktisk kunskap; förskola; pedagogisk dokumentation; Skolplattformen; digitala verktyg; barns inflytande; meningsskapande; New Public Management; kvalitet i förskolan;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän syftar till att undersöka hur förskollärares praktiska kunskap kan påverkas i mötet med det digitala systemet Skolplattformen och hur mötet med ett sådant system kan bidra till att omforma mötet mellan förskollärare och barn. Utgångspunkten är en gestaltad situation från när förskolebarn riktade kritik mot fotodokumentation från en aktivitet de deltog i, som skapats i enlighet med Skolplattformens regelverk. LÄS MER