Sökning: "Vad är en bra pedagog"
Visar resultat 1 - 5 av 96 uppsatser innehållade orden Vad är en bra pedagog.
1. "Den är helt OK, faktiskt" : Pulsträning och elever i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Drottz, Caroline och Edsheim, Oskar (2023). “Den är helt OK, faktiskt” pulsträning och eleveri behov av särskilt stöd. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling ochledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
2. Sönderstressad? : En kvantitativ studie om pedagogers stress i förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskolepedagogers stress i förhållande till vad de upplever för krav och resurser. Studien syftar även till att undersöka deras stress, krav och resurser i förhållande till ålder och erfarenhet. Slutligen syftar studien till att undersöka hur pedagogers stress kan påverka verksamheten. LÄS MER
3. Ska vi stoppa huvudet i sanden eller göra något åt det tillsammans? : En undersökning om rektorer och pedagogers uppfattningar om hur stress och utmattningssyndrom kan förebyggas för att skapa en sund arbetsmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Att vara pedagog i förskolan kan vara ett stressfyllt yrke med höga krav, personalbrist och stora barngrupper. Den här studien har som syfte att undersöka hur rektorer och pedagoger på för-skolan kan skapa en sund arbetsmiljö och förebygga arbetsrelaterad stress och utmattnings-syndrom. LÄS MER
4. TAKK det språkande verktyget : En enkätstudie av pedagogers användning av TAKK med fokus på flerspråkighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte är att få kunskap om bruket av TAKK (Tecken som Alternativ och kompletterande kommunikation) i relation till flerspråkiga. Studien fördjupar sig först i vad flerspråkighet innebär, TAKK och TAKK i förskolan. Teoretiska perspektiv som speglar i arbetet är transspråkande och metodologiska teorin positivism. LÄS MER
5. Blyga barns delaktighet i förskolans verksamhet : Pedagogers syn på blyghet samt pedagogers strategier för ökad delaktighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger pratar om blyga barn i förskolans verksamhet, samt att ta reda på hur pedagoger uttrycker att de arbetar för att se till att de blyga barnen får den delaktighet de har rätt till. Tidigare forskning visar på att det finns brister i arbetet med blyga barns delaktighet i förskolans verksamhet. LÄS MER