Sökning: "Vad är en enkätmetod"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Vad är en enkätmetod.

  1. 1. För att jag har mens! : En kvantitativ enkätstudie om elevers upplevelser kring mens och lärarbemötande i undervisning i idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Evelina Eriksson; Meyer Alexandra; [2024]
    Nyckelord :menstruation; idrott och hälsa; idrottsundervisning; bemötande; deltagande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Många kvinnor i olika åldrar upplever mensrelaterade besvär. Studier indikerar att mens kan påverka elevers deltagande i idrott och hälsa. Skolans värdegrund säger att undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. LÄS MER

  2. 2. Lärares strategier i grammatikundervisning i svenska som andraspråk : En kvalitativ enkätstudie om lärares förhållningssätt till grammatikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Mirza Cizmic; Charbel Noura; [2023]
    Nyckelord :grammatikundervisning; grammatik; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Bakgrund: I den svenska läroplanen Lgr 22 förekommer inte termen "grammatik" explicit (Skolverket, 2023). Däremot förekommer andra terminologier som tydligt beskriver grammatiska principer och strukturer såsom språklig struktur, normer och ordföljd. LÄS MER

  3. 3. Uppväxt på mindre ort i Norrbotten : Faktorer som påverkar individer i valet av akademiska studier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Linnéa Hofgren; Sanna Ekholm; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Som studie- och yrkesvägledare är det viktigt att förstå hur individer tänker och resonerar omkring akademiska studier för att vara professionell i yrkesrollen. Att ha goda kunskaper om vad det är som påverkar utbildnings- och karriärval hos individer är viktigt. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares och barnskötares kompetensmässiga förutsättningar att bedriva förskolans pedagogiska uppdrag med hög kvalitet : En post-positivistisk studie i gränslandet mellan pedagogisk kvalitet och yrkeskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Daniel Nilsson Brodén; [2018]
    Nyckelord :yrkesroller; förskollärare; barnskötare; profession; förskola; ansvarsfördelning; kompetens; kvalitet; arbetsfördelning;

    Sammanfattning : Kompetent pedagogisk personal utgör en av de viktigaste faktorerna för förskolors kvalitet. För atthöja kvaliteten i förskolan har många kommuner ett uttalat mål om att öka andelen förskollärare iverksamheten, vilket indikerar att det finns en syn att förskollärare är mer kompetenta än barnskötare. LÄS MER

  5. 5. Vilken betydelse har kosten för studieresultatet : På vilka sätt påverkar hälsovanorna betyget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anita Säfbom; [2017]
    Nyckelord :diet; meal habits; study results; health score; principal component analysis; Kost; måltidsvanor; studieresultat; hälsopoäng; principalkomponentanalys;

    Sammanfattning : Finns det någon substans i uttrycket ”du blir smartare av att äta fisk”, eller är det bara en myt? Syftet med studien är att undersöka om kosten, sömnen och fysisk aktivitet har någon betydelse för elevernas studieresultat, i form av betyg i grundskolans årskurs 8, samt om det finns skillnader kopplat till kön. Att belysa vad som är viktigt i kostens sammansättning, måltidsvanor och hur det påverkar kognitionen. LÄS MER