Sökning: "Vad är en marknad"
Visar resultat 1 - 5 av 795 uppsatser innehållade orden Vad är en marknad.
1. Gårdsförsäljning i Sverige - En undersökning av gårdsförsäljning i förhållande till EU-rätten
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Att gårdsförsäljning av alkoholdrycker ska bli en verklighet i Sverige är något som många vill se. För att gårdsförsäljningen ska kunna existera vid sidan om det svenska alkoholmonopolet krävs att den är förenlig med rådande EU-rätt. LÄS MER
2. Contextual Implications on Sustainable Entrepreneurship : a qualitative study on Food Waste Platforms contribution to reducing food waste in Sweden
Master-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : The global issue of food waste persists, with local digital solutions emerging to address aspects of this problem. Inspired by new economic models like the shared economy, Food waste platforms embody sustainable entrepreneurship. LÄS MER
3. ANSÖKNINGSTIDPUNKTEN ENLIGT MARKNADSMISSBRUKSFÖRORDNINGEN. Från vilken tidpunkt ska MAR börja tillämpas vid en nyintroduktion av aktier?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : I denna uppsats utreds från vilken tidpunkt som aktörer på aktiemarknaden måste efterleva EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR) vid en nyintroduktion av aktier. Svaret beror på hur formuleringen ”ansökan om upptagande till handel [... LÄS MER
4. Fuktproblem i tak till följd av solceller : Risker med skuggning av takkonstruktioner
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : Energiomställning och globala mål ställer allt högre krav på länder, organisationer och olikabranscher, inte minst byggbranschen. En metod för att minska belastningen på det nationellaelnätet och göra fastigheter mindre beroende av de stora fluktuationerna i energipriserna ärsolcellsanläggningar. LÄS MER
5. Skapandet och nyttjandet av hållbarhetsmarknadsföring bland svenska outdoorföretag
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Fenomenet greenwashing har skapat en misstro hos konsumenterna, och som kommit att påverka konsumtionen av miljövänliga produkter negativt. Samtidigt som det råder ett ökat tryck på företagen att agera ansvarstagande och hållbart, är risken överhängande att de anklagas för att nyttja missvisande kommunikation eller exponera ogrundade påståenden om företagets hållbarhetsarbete. LÄS MER