Sökning: "Vad är fältstudier"

Visar resultat 21 - 25 av 90 uppsatser innehållade orden Vad är fältstudier.

  1. 21. Utomhusundervisning för lärande om biologisk mångfald : en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elinor Gustavsson; Ida Hallberg; [2019]
    Nyckelord :utomhusundervisning; biologisk mångfald; naturvetenskap; grundskola; lärande; utbildning; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund Antalet arter på jorden har de senaste åren minskat radikalt och flera instanser, på både nationell och internationell nivå, har upprättat system för att skydda den biologiska mångfalden. Skolan och lärare har en skyldighet att stödja arbetet genom att undervisa om hållbar utveckling och FN:s globala mål där det femtonde målet rör just biologisk mångfald. LÄS MER

  2. 22. Mönsterspråk för löparvänlig stad : ett första steg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Zara Moberg; [2019]
    Nyckelord :kreativ metod; analys genom syntes; fenomenologi; landskapsarkitektur; stadsplanering; löpning;

    Sammanfattning : Arbetet syftar till att skapa ett mönsterspråk för löparvänlig stad och därigenom ge exempel på användning av mönsterspråk som format för att beskriva upplevelse av landskap. Hur vi vistas i landskap avgör hur vi upplever landskap. LÄS MER

  3. 23. Fältstudier – Sinnebilden av biologiämnet på mellanstadiet. En kvalitativ studie om sex biologilärares metodik och motiv för genomförande av fältstudier på mellanstadiet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Adam Kristensson; [2018-08-07]
    Nyckelord :Fältstudier; sinnesupplevelser; biologi; mellanstadiet; lärare; metodik; motiv; didaktiska implikationer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sex stycken lärare redogör för hur de arbetar med fältstudier på mellanstadiet dagligdags i biologiämnet. Detta då tidigare forskning i huvudsak präglas av slutsatser som baseras på teoretiska ramverk i förhållande till elevernas och lärarnas upplevelser av fältstudier inom en avgränsad tidsperiod. LÄS MER

  4. 24. Lek för lekens skull : En fältstudie av meningsskapande i barnens fria lek på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Löfstrand; [2018]
    Nyckelord :Fri lek; meningsskapande; förskola; Gadamer; horisont; horisontsammansmältning;

    Sammanfattning : Lek som en spontan aktivitet fritt vald av barnen, utan aktiv vuxen-styrning eller lärandemål (s.k. ”fri” lek), är enligt många väldigt viktig för barn. LÄS MER

  5. 25. Vilka utmaningar och hinder möter större tillverkande företag vid implementering av digital och smart teknik samt hur kan dessa åtgärdas? : En studie kring den pågående digitala transformationen av tillverkningsindustrin

    Kandidat-uppsats, KTH/Industriell produktion

    Författare :PETTER KLINGA; ERIK STORÅ; [2018]
    Nyckelord :Industry 4.0; Smart factory; Smart manufacturing; IoT; Internet of Things; CPS; Cyber Physical System; production; Big data; Cloud computing.; Industri 4.0; Smart fabrik; Smart tillverkning; IoT; Internet of Things; CPS; Cyberfysiska systems; produktion; Big data; molntjänster.;

    Sammanfattning : Den globala industrin har under det senaste decenniet genomgått en enorm digital transformation, där tillämpandet av digitala och smarta verktyg inom företag aldrig har varit mer påtagligt. Under november 2011 presenterades begreppet Industrial 4. LÄS MER