Sökning: "Vad är individens frihet och integritet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Vad är individens frihet och integritet.

  1. 1. Surrogatmoderskap och feminismen : Diskursanalys av den svenska debatten kring surrogatmoderskap och hur den splittrar den feministiska rörelsen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lo Jatko Mührer; [2019]
    Nyckelord :Surrogatmoderskap; feminism; jämställdhet; diskurs; diskursiva undergrupper;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker den svenska debatten om surrogatmoderskap och hur den visar på ideologiska skillnader inom den feministiska rörelsen. Detta görs genom en diskursanalys av 89 stycken debattartiklar från Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Expressen. LÄS MER

  2. 2. I Sverige är det självklart att alla ska få säga vad de tycker : En kvalitativ textanalys av demokratiska värderingar i läromedel för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Simon Ärlebrandt; Rakel Brandt; [2019]
    Nyckelord :Värdepedagogik; Demokratiska värderingar; Läroböcker; Demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva hur de grundläggande demokratiska värderingarna förmedlas i lärobokstexter i samhällskunskap för mellanstadiet. Enligt läroplanen är det en av skolans uppgifter att förmedla och förankra demokratiska värderingar hos eleverna, och då är det intressant att undersöka hur dessa värderingar förmedlas i de texter som eleverna läser. LÄS MER

  3. 3. Värdegrundsarbete på högstadiet - En intervjustudie med högstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Eva Susanne Hansson; [2018]
    Nyckelord :högstadiet; värdegrunden; värdegrundsarbete; relationellt perspektiv; sociokulturellt perspektiv; högstadiet; värdegrunden; värdegrundsarbete; relationellt perspektiv; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstrakt Syfte och frågeställningar Syftet med mitt arbete är att genom ett elevperspektiv försöka undersöka hur några högstadieelever diskuterar värdegrunden för att ta reda på om värdegrunden genomsyrar vardagen och är integrerad hos eleverna eller om arbetet med värdegrunden är formaliserat och schemalagt. Följande frågeställningar besvarar arbetets syfte: ● Hur förstår eleverna skolans värdegrund såsom den framställs i styrdokumenten? ● Hur tolkas och bearbetas värdegrundsbegrepp tillsammans med eleverna? ● Hur arbetar eleverna med värdegrunden i skolan? ● Hur möter eleverna värdegrunden i skolan? Teoretisk förankring Detta examensarbete utgick från tidigare forskning inom värdegrundsarbete och empirin tolkades genom det relationella perspektivet och det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 4. Värdegrundsarbete i fritidshem : Ett utvecklingsarbete om att skapa ett tryggare klimat på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Natalie Hellstadius; [2018]
    Nyckelord :Aktionsforskning; elevintervju; fritidshem; semistrukturerade samtal; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Utvecklingsarbetet behandlar hur planerade aktiva samtal med elever på fritidshemmet kan engagera elever och motivera till ett förändrat klimat. Syftet är att genomföra strukturerade och planerade samtal för att stärka och öka elevernas egen förmåga att kunna bygga trygga relationer i den egna fritidsgruppen. LÄS MER

  5. 5. Solidaritet på förskolan : En studie om sex förskollärares beskrivningar om vad värdet solidaritet med svaga och utsatta innebär i förskolans praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Magdalena Conradsson; Katarina Stark; [2018]
    Nyckelord :Values; values education; solidarity with weak and vulnerable; didactic questions; what and how; Värdegrunden; värdegrundsarbete; solidaritet med svaga och utsatta; didaktiska frågorna; vad och hur;

    Sammanfattning : I förskolans uppdrag ingår det att i samspel med barnen främja de grundläggande värden som vårt samhälle vilar på. Dessa är; människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen och solidaritet med svaga och utsatta (Skolverket 2016). LÄS MER