Sökning: "Vad är laborativ matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden Vad är laborativ matematik.

  1. 1. Användning av laborativ undervisning och utomhuspedagogik i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emelie Petersen; Johanna Gabrielsson; [2023]
    Nyckelord :Elevaktiv; Elevaktiva arbetsmodeller; Grundskolan; Kunskapsfrämjande pedagogik; Laborativ undervisning; Laborativa lektioner; Lågstadiet; Läroplan; Naturkunskap; Naturvetenskap; Pedagogik; Utomhuspedagogik; Årskurs F-3;

    Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt är att undersöka vad forskningen säger om hur lärare i årskurs F-3 använder sig av laborativ undervisning och utomhuspedagogik samt huruvida elevers lärande främjas genom arbetssätten. Frågan har undersökts genom systematiska databassökningar, vilket genererat en mängd olika artiklar. LÄS MER

  2. 2. Kreativ matematik i årskurs 3 : En laborative undervisningsmetod för att skapa ett inkluderande klassrum och en utvecklande lärsituation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Anna Rundqvist; [2021]
    Nyckelord :Kreativ matematik; area; laborativt material; matematikundervisning; delaktighet;

    Sammanfattning : Studien har en konstruktivistisk ansats baserats på Piages och Vygotskijs teorier om lärande. Detta är en fallstudie där en laborativ arbetsmetod , kreativ matematik, provades i syfte att testa följande hypotes: Om eleven ges möjlighet att konkretisera ett matematiskt problem genom att samarbeta och bearbeta problemet laborativt så utvecklas deras matematiska abstraktionsförmåga. LÄS MER

  3. 3. Styrkor och svagheter med laborativ & digital matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sebastian Hall Ling; Simon Lundqvist; [2020]
    Nyckelord :Digitalisering; Laborativt; Konkret; Matematik;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie har som syfte att ta reda på vad forskning säger om styrkor och svagheter gällande laborativ matematikundervisning respektive digital matematikundervisning under de yngre skolåren. Syftet med arbetet har således inte varit att finna något nytt utan belysa vad som redan beskrivits med hjälp av bland annat avhandlingar och artiklar angående matematikundervisning med hjälp av laborativa material och digitala hjälpmedel. LÄS MER

  4. 4. Laborativ matematik : Användningen av laborativt material i grupp och helklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Emma Gustafsson; Maja Bengtsson; [2020]
    Nyckelord :mathematics; learning; manipulatives; learn together; Matematik; lärande; laborativt material; lära tillsammans;

    Sammanfattning : Laborativ matematik har funnits som arbetsmetod inom matematikundervisningen under lång tid och har varit föremål för många diskussioner. Med en litteraturstudie var vårt syfte att undersöka vad forskning säger om att arbeta med laborativt material i grupp och i helklass med utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  5. 5. Använd alla sinnen för att stärka dina matematik minnen! : Hur laborativ matematikundervisning kan gynna elevers taluppfattning i förskoleklass

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lindberg Kajsa; Sjögren Alice; [2020]
    Nyckelord :Matematik och matematik förskoleklass; laborativ undervisning; taluppfattning;

    Sammanfattning : Matematiken är ett skolämne som ofta är förknippat med negativa tankar hos elever. Tidigare studier pekar på att en laborativ undervisning och ett laborativt förhållningssätt hos läraren kan bidra till att elever upplever matematikundervisningen som mer lustfylld och motiverande. LÄS MER