Sökning: "Vad är språkbad"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Vad är språkbad.

  1. 1. Högläsning – ett pedagogiskt verktyg för att främja högstadieelevers språkinlärning och hörförståelse i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Daniel Donlind; Per-Olof Ljunggren; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; moderna språk; språkbad; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på i vilken utsträckning det är gynnsamt för elevernas språkinlärning i moderna språk, att läraren använder högläsning som ett instrument för att eleven ska förbättra sin hörförståelse, och eventuellt sin allmänna språkförståelse. Undersökningen grundar sig i Niclas Abrahamssons teori om “språkbad” och följande frågeställningar:   Vilka faktorer verkar ligga bakom svårigheterna med hörförståelse för eleverna i moderna språk som leder till att de ofta upplever den delen som det svåraste momentet inom ämnet?  På vilket sätt kan man uttyda förändringar i hörförståelse efter en intensiv period av högläsning?  Vilka effekter på hörförståelse och språkförståelse kan man se om man under en begränsad period, simulerar ett minispråkbad genom högläsningsträning under språklektionerna för elever som tidigare inte blivit utsatta för denna didaktiska metod?  Vi har använt oss av det språkkoncept som Abrahamssons kallar för “språkbad” i en hermeneutisk analysansats för att tolka elevernas upplevelser i förhållande till vad som händer i högläsning efter en intensiv högläsnings träning. LÄS MER

  2. 2. Metoder som pedagoger i språkbadsförskolor använder för att stödja kommunikationen med barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Lisa Cederberg; Desmond Manu; [2019-02-06]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att visa vilka metoder pedagoger i språkbadsförskolor använder för att stödja barnen i deras andraspråksutveckling. Eftersom språkbad som utbildningsform inte existerar i Sverige åkte vi till Finland för att studera metoder pedagoger i språkbadsförskolor använder för att göra sig själva förstådda eller för att uppmuntra barnen att uttrycka sig. LÄS MER

  3. 3. Jämförelse av språkutvecklande arbete och elevers språkbad mellan mångkulturell skola och homogent svensk skola - och dess påverkan på de undervisande pedagogerna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johan Stjernfeldt; [2017]
    Nyckelord :flerstämmighet; inställning; jämförelser; ledarledd fritid; resurser; språkbad; språkutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med arbetet var att utifrån pedagogers perspektiv undersöka hur elevunderlag påverkar i vilken grad språkutvecklande arbete sker på två, utifrån sett, helt skilda skolor. Men också för att identifiera eventuella skillnader och kritiska aspekter i dessa elevers skolsituation samt under deras fritid och hur detta sedan påverkar de undervisande pedagogerna. LÄS MER

  4. 4. Motiverad eller omotiverad? : En studie av svenska som andraspråkselevers intresse och engagemang att lära sig svenska

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Peter Olofsson; [2014]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; motivation; orsaker; intervjuer; teorigrundande;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vad det är som påverkar svenska som andraspråkselevers motivation att lära sig svenska som andraspråk på gymnasiet. Forskningsfrågorna är: 1. Hur motiverade är eleverna i undersökningsgruppen att lära sig svenska? 2. LÄS MER

  5. 5. Kommunikativ förmåga genom språkbad. Hur ett antal lärare i ämnet engelska för årskurs 4-6 resonerar om kommunikativ förmåga.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Helen Salomonsson; [2011]
    Nyckelord :språkundervisning; kommunikativ förmåga;

    Sammanfattning : BakgrundI bakgrunden förklaras begreppet kommunikativ förmåga och de kompetenser som ingår samt hur synen på den kommunikativ förmågan har förändrats i kursplaner. Hur språkundervisning bör vara upplagd beskrivs kort. LÄS MER