Sökning: "Vad lär sig barn genom leken"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden Vad lär sig barn genom leken.

  1. 1. I den fria leken får vi göra vad vi vill! : En kvalitativ studie om den fria lekens innebörd för barnen, med betoning på lärande och pedagogens deltagande i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elsa Teklab; Sara Strömberg; [2021]
    Nyckelord :the importance of play; children s perspective; childhood sociology; free play; after-school centre.; vikten av lek; barns perspektiv på lek; barndomssociologi; den fria leken; fritidshemmet.;

    Sammanfattning : This study focuses on children’s perception on free play in relation to their learning and how they perceive the presence of a pedagogue and its role in the play. To answer the study's research questions, we conducted a qualitative study in which interviews were used as a data collection method. A total of 17 children in grade 3 were interviewed. LÄS MER

  2. 2. Matematik i den fria leken i utomhusmiljö - ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Madelene Hedén; Annika Mörk; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lek; Matematik; Sociokulturellt; Utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares uppfattningar om vad matematik i barns fria lek i utomhusmiljö är. För att få svar på syftet användes två frågeställningar som handlar om förskollärares uppfattning om vad matematiskt lärande är i barns fria lek utomhus och hur förskollärare nyttjar barns fria lek så att lärande kan ske. LÄS MER

  3. 3. Barns delaktighet och inflytande i samlingen : En studie om förskollärares användning av samlingen för att ge barn delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Ylva Håkansson; Gabriella Frisk; [2020]
    Nyckelord :delaktighet; demokrati; förskola; förskollärare; inflytande; ledarroll; samling;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan (Skolverket, 2018) står det beskrivet att barnen ska få delaktighet och inflytande i verksamheten. Samlingen är en ritualliknande aktivitet som sker dagligen i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Play at Leisure-time centres - A study of educators' views on play

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gharanfoli Shohreh; [2017]
    Nyckelord :Formellt lärande; Fritidshem; Informellt lärande; Lek; Lärande;

    Sammanfattning : Fredrik Ole Lillemyr (2002) hävdar att leken har en rad olika funktioner för barn, exempelvis att den är en förberedelse inför vuxenlivet där de bland annat lär sig att hantera sociala situationer samt hur emotionella situationer kan hanteras. Under leken tränar och övar barn bland annat på sin sociala kompetens och kommunikativa förmåga (Lillemyr 2002). LÄS MER

  5. 5. Matematik på ett lekfullt sätt : En videoobservationsstudie av barns lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Barbra Aparo; [2017]
    Nyckelord :Fri lek; lek; matematik; matematiska aktiviteter; variationsteori; barn; förskola;

    Sammanfattning : Abstract        Swedish title;               Matematik på ett lekfullt sätt  – En videoobservationsstudie av barns lek i förskolan.   English title;                            Mathematics in a fun and playful way. LÄS MER