Sökning: "Val av ämne"

Visar resultat 6 - 10 av 414 uppsatser innehållade orden Val av ämne.

  1. 6. Kreativa matematiska resonemang : En kvalitativ textanalys av läromedel för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Samantha Edström; Johan Falck; [2023]
    Nyckelord :imitativt resonemang; matematikuppgifter; resonemangsförmåga;

    Sammanfattning : Matematiken är av tradition ett läromedelsbundet ämne och undervisningen sker till stor del genom elevernas enskilda arbete med uppgifter. Vilka kunskaper som eleverna utvecklar kommer därför att ha direkt koppling till läromedlens innehåll och om vissa kunskapsområden får ett begränsat utrymme i dessa så uppstår en risk att relaterade matematiska förmågor inte utvecklas. LÄS MER

  2. 7. Ett omöjligt uppdrag? : En kvalitativ studie om svenska lärosätens arbete med breddad rekrytering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Gafvelin Lindström; Linnea Hjelm; [2023]
    Nyckelord :breddad rekrytering; högre utbildning; trögrörliga samhällsstrukturer;

    Sammanfattning : År 2001 utvidgades högskolelagen det i Sverige ett krav på landets universitet och högskolor, där kravet uppmanade lärosätena att tillämpa breddad rekrytering vid antagningen av studenter. Syftet med lagkravet är förhoppningen om att högre utbildning ska reflektera det svenska samhället och därigenom motverka social snedrekrytering. LÄS MER

  3. 8. Bildlärare och deras läromedel : en kvalitativ intervjustudie om bildämnets uppdrag och villkor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Peter Nuottaniemi; [2023]
    Nyckelord :Bildämnet; läromedel; läroplansteori; intervjustudie; ämneskonception;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka bildlärares val och tillämpning av läromedel. Det är en kvalitativ intervjustudie som genom fem bildlärares röster om läromedel belyser bildämnets uppdrag och villkor, samt de utmaningarna och behov de upplever finns i yrket. LÄS MER

  4. 9. Vad ges utrymme i läroböcker? : En normkritisk innehålls-och diskursanalys på religionskunskapsinnehållet i läroböcker för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Tove Syrén; [2023]
    Nyckelord :Religious studies; textbooks; norm-critical analysis; content analysis; discours analysis;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att synliggöra och granska de tre religionerna judendom, kristendom och islam i fyra stycken läroböcker riktade mot årskurs 1-3 med ett normkritiskt perspektiv. Eftersom religionskunskap inte är ett enskilt ämne i de lägre årskurserna, utan är en del av de samhällsorienterade ämnena är det fyra stycken SO-läroböcker som utgör studiens material. LÄS MER

  5. 10. Användarens upplevelse av dark patterns på video-shorts

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Rasmus Appelgren; Linus Ingvarsson; [2023]
    Nyckelord :Dark Patterns; Video-shorts; manipulerande design;

    Sammanfattning : Termen Dark Patterns började användas år 2012 och har sedan dess blivit ett omdebatterat ämne. Termen kan översättas till manipulerande designval som medvetet utformas för att påverka och styra användarna av applikationer, hemsidor och sociala medier. LÄS MER