Sökning: "Val av målgrupp"

Visar resultat 1 - 5 av 133 uppsatser innehållade orden Val av målgrupp.

  1. 1. Vad utelämnas? : - En kritisk granskning av sfi-läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Atefeh Ebrahimnia; Jakob Hvistendahl; [2024]
    Nyckelord :vuxenutbildning; SFI; rasism; rasifiering; diskriminering; normkritisk pedagogik; kritiska vithetsstudier; maktstrukturer; ojämlikhet; representation;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kritisk textanalys av två läromedel avsedda för svenska för invandrare(SFI) kurs D. Analysen baseras på kritisk diskursanalys, normkritisk forskning ochkritiska vithetsstudier. LÄS MER

  2. 2. Konsumentbeteende : Varför väljer svenska konsumenter plagierade lyxvaror istället för äkta

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ozzy Babaeva; Simon Engström Ahlsson; [2024]
    Nyckelord :Counterfeit products; Plagiarized products; Luxury product; Luxury Goods; Plagiat produkter; Förfalskade produkter; Lyxvaror; Lyxvara produkter;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar faktorer som påverkar Svenska konsumenters beslutsfattande vid konsumtion av plagiatprodukter. Förfalskade produkter är imitationer av populära märken som erbjuds till betydligt lägre priser än originalprodukterna. LÄS MER

  3. 3. Energieffektivisering av villor: En fallstudie med fokus på investeringsbeslut baserat på energi- och ekonomiska analyser

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Ali Jamshidi; Rasmus Björk; [2023]
    Nyckelord :Beteende; Byggbranschen; Energieffektivisering; Gröna byggnader; Investera; LCC; Livscykelkostnadskalkyl; Val;

    Sammanfattning : Introduktion (och mål) - Mänskligheten lever idag i en ohållbar värld och ställning tillmänsklighetens påverkan på jorden bör tas. Byggbranschen är en bov i denna fråga dåden står för cirka en tredjedel av värdens slutenergi. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers valkompetens : En kvalitativ studie av studie- och yrkesvägledares arbete med elevernas valkompetens på introduktionsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö universitet/Malmö universitetsbibliotek

    Författare :Alexandra Mezey; Moa Christiansson; [2023]
    Nyckelord :Handlingshorisont; Introduktionsprogram; Studie- och yrkesvägledare; Valkompetens; Vid- och snäv vägledning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur studie- och yrkesvägledare upplever elevernas valkompetens samt hur studie- och yrkesvägledare arbetar för att främja elevernas valkompetens. Frågeställningarna lyder: Hur upplever studie- och yrkesvägledare elevernas valkompetens på introduktionsprogrammet?Hur arbetar studie- och yrkesvägledare med elevernas valkompetens på introduktionsprogrammet? Vår studie avgränsar sig till studie- och yrkesvägledare som arbetar med introduktionsprogram på gymnasiet med inriktningarna programinriktat val,yrkesintroduktion, individuellt alternativ och språkintroduktion i södra Sverige. LÄS MER

  5. 5. Undersökning av visuell kommunikation om typ 2-diabetes och en designlösning för att främja hälsa och förebygga livsstilssjukdomar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Katarina Dzanan; [2023]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; retorisk analys; informantintervju; typ 2-diabetes; visuell kampanj.;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Typ 2-diabetes är en kronisk folksjukdom. Sedan 1980-talet har antalet drabbade individer fyrdubblats globalt. Trenden förväntas fortsätta, även i Sverige. Tidigare studier har visat att visuell kommunkation och visuella kampanjer som lyfter sjukdomen kan öka människors förståelse för sjukdomen. LÄS MER