Sökning: "Validering av reell kompetens"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Validering av reell kompetens.

  1. 1. ”Vi behöver den specifika kunskapen, hur man fått den är faktiskt rätt ointressant” : En intervjustudie om validering av reell kompetens

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anna Weinsjö; Anders Lindh; [2016]
    Nyckelord :Recognition of prior learning; higher occupational education; subjective assessment; reliable method; Reell kompetens; validering; Yrkeshögskolan; subjektiv bedömning; tillförlitlig metod;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att få ökad kunskap om på vilka sätt utbildningsanordnare inom yrkeshögskolan arbetar med validering av reell kompetens. Metoden som används är semistrukturerade kvalitativa intervjuer med sju personer som arbetar hos olika anordnare av yrkeshögskoleutbildningar. LÄS MER

  2. 2. Validering till förskolelärare. Några institutioners syn på bedömning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Jerker Lundbäck; [2014-03-28]
    Nyckelord :förskollärarprogram; reell kompetens; validering;

    Sammanfattning : Syfte: Universitet och högskolor som erbjuder förskollärarprogram har olika syn på bedömning av reell kompetens och utbildning till förskollärare genom validering. Skillnader förekommer vid tillträdeskrav och även vid utformningen av utbildningsprogram-men. LÄS MER

  3. 3. Validering av reell kompetens vid tillträde till högskolan : En undersökning av hur behörighetsbedömningar görs

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Welander; [2012]
    Nyckelord :reell kompetens; validering; behörighetsbedömning; tillträde; rättssäkerhet;

    Sammanfattning : Denna studie, Validering av reell kompetens vid tillträde till högskolan – en undersökning av hur behörighetsbedömningar görs, syftar till:  att utifrån validerarnas erfarenheter och uppfattningar försöka beskriva, förstå, analysera samt utveckla kunskapen kring hur bedömning av behörighet enligt reell kompetens går till vid tillträde till högskoleutbildning i Sverige. Uppsatsens huvudsakliga frågeställningar, som bildar undersökningens kärna, är:  Hur ser högskolans bedömare av behörighet enligt reell kompetens på; a) sin roll som bedömare; b) validanten/personen vars reella kompetens ska bedömas; c) högskolans policy/riktlinjer för bedömning av reell kompetens; d) risker och möjligheter med de nationella respektive lokala/högskolespecifika reell kompetens-bestämmelserna?  Hur ser högskolans bedömare av behörighet enligt reell kompetens på frågan om vad det innebär att vara reellt kompetent? Undersökningen har metodmässigt genomförts som en kvalitativ fallstudie och data har samlats in via intervjuer och dokumentanalys från de två undersökta fallen Lärarhögskolan i Stockholm och Södertörns högskola. LÄS MER

  4. 4. "Omsorg är spindeln i nätet"

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Gisela Hofmann; [2008]
    Nyckelord :Bran- och fritidsprogrammet; barnsöktare; bedömning; förhållningssätt; förskolan; kvalitativ intervju; livshistoriemetod; omsorg; validand; validerare; värdegrund;

    Sammanfattning : I denna studie studerar jag validering av reell kompetens i barnskötaryrket. Det innebär att jag undersöker vad som kan vara att ha ”omsorg om” en annan individ, genom att intervjua validerare, vilka är de som bedömer och validerar denna kompetens. LÄS MER

  5. 5. Reproduktionen – Validering av reell kompetens och högskolans rådande ordning

    Magister-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Per Anders Strandberg; [2005]
    Nyckelord :Social sciences; class; higher education; Pierre Bourdieu; Pierre Bourdieu Recognition of prior learning; broaden recruitment; social reproduction; social background; SAMHÄLLSVETENSKAP; Validering av reell kompetens; breddad rekrytering; social reproduktion; social bakgrund; klass; högskolan;

    Sammanfattning : This thesis examines the relationship between recognition of prior learning and the aim to increase social and ethnical diversity in higher education. Recognition of prior learning is a result of educational politics aiming to broaden social and ethnical recruitment to higher education. LÄS MER