Sökning: "Van-Hiele nivåer"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Van-Hiele nivåer.

  1. 1. Olika klassrumsaktiviteter och undervisningsmetodersmöjligheter för lärande i geometri

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Fabian Holmbom; Gustav Eklundh; [2023]
    Nyckelord :Van Hieles nivåer; Geometri; Undervisningsmetoder; Klassrumsaktiviteter; Kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie är syftet att undersöka olika undervisningsmetoder och klassrumsaktiviteters påverkan på kunskapsutveckling i ämnet geometri. Som bakgrund till detta ligger de svenska elevernas bristfälliga geometrikunskaper. LÄS MER

  2. 2. Hur elever uttrycker kunnande om symmetrilinjen? : Uttrycksformer elever använder för att visa förståelse om symmetrilinjen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Hanna Johansson; [2022]
    Nyckelord :Geometri; symmetri; symmetrilinjen;

    Sammanfattning : Symmetri är ett viktigt område i matematiken och övriga ämnen. Symmetri hjälper andra skolämnen ett exempel är inom fysiken kan symmetri handla om mekaniska föremål som ska fungera. LÄS MER

  3. 3. Elevers svårigheter med bevisföring i geometri : En litteraturstudie om högstadie- och gymnasieelevers svårigheter inom bevisföring i geometri

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Nils Strandler; Donna Mach; [2022]
    Nyckelord :Geometri; bevisföring; bevis; van Hiele; svårigheter;

    Sammanfattning : Elevers kunskaper inom bevisföring i geometri har länge presenterats som bristande, både nationellt och internationellt. Denna litteraturstudie syftar till att studera vilka svårigheter elever stöter på i arbetet med bevisföring inom geometri för att ge en samlad bild av vanliga missuppfattningar. LÄS MER

  4. 4. Aktiviteter i geometriundervisning-samt vilken förståelse dessa ämnar utveckla.

    M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Alice Wallin; Pauline Busk; [2021]
    Nyckelord :Van Hiele; activities; polygons; mathematics education; grade 4–6; Van Hiele; aktiviteter; polygoner; matematikundervisning; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie var att sammanställa aktiviteter som beskrevs i forskning om polygoner i geometriundervisning samt analysera vilken form av förståelse dessa ämnade utveckla. Respektive aktivitet analyserades utefter van Hieles beskrivning av olika nivåer av geometriskt tänkande för att svara på frågan vilken förståelse som aktiviteten ämnade utveckla. LÄS MER

  5. 5. Tvådimensionella figurer i digitala läromedel : En innehållsanalys av digitala läromedel i grundskolans årskurs 1–3 med fokus på tvådimensionella figurer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Larsson; Lena Hansemark; [2021]
    Nyckelord :geometry; mathematics; digital textbooks; student learning; geometri; matematik; digitala läromedel; elevers lärande;

    Sammanfattning : Detta arbete berör ämnesområdet matematik med inriktning geometri. Syftet med detta arbete har varit att analysera olika digitala läromedel för grundskolans årskurs 1–3 för att synliggöra hur innehållet kan förstås utifrån olika lärteorier. LÄS MER