Sökning: "Varaktiga konkurrensfördelar"

Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade orden Varaktiga konkurrensfördelar.

  1. 16. Varaktiga konkurrensfördelar? : En jämförande fallstudie om två små tillverkningsföretag

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Michelle Endre; Mariann Maksod; [2007]
    Nyckelord :Det resursbaserade synsättet; VRIO-modellen; resursträdet; strategiska resurser; förmågor; varaktiga konkurrensfördelar; lönsamhet; Micatrone; Datek;

    Sammanfattning : The Main problem: How small-sized manufacturing companies can create and sustain a stable position in the industry, which leads to profitability. Purpose: The purpose with this essay is to compare two small-sized manufacturing companies, Datek Industrielektronik AB and AB Micatrone to study which strategical resources each company possesses. LÄS MER

  2. 17. Att skapa konkurrensfördelar – En studie som granskar begreppet med fokus på icke unika produkter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Katarina Lindström; Malin Nilsson; Maria Larsson; [2007]
    Nyckelord :konkurrensfördelar; resurser; branschekonomiskt och resursbaserat synsätt; brand management; barriärer; strategier.; Trade; Handel; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen syftar till att undersöka hur livsmedelsföretag som saluför råvaror skapar varaktiga konkurrensfördelar. Frågeställning: Hur skapar ett företag varaktiga konkurrensfördelar när deras produkt inte längre kan ses som en unik resurs? Metod: När urvalet av teori och empiri gjorts har vi utgått från de fyra källkritiska områdena. LÄS MER

  3. 18. E-auktioner - Identifiering av kritiska aspekter och resonemang kring konkurrensfördelar

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Malin Fäldt; Cecilia Olsson; [2006]
    Nyckelord :e-auktioner; traditionell handel; e-handel; e-betalning; traditionella auktioner; konkurrensfördelar; förtroende; relationsmarknadsföring.; Trade; Handel; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problemområde: E-auktioners dynamiska karakteristik skapar betänkligheter hos köparen, som måste bemötas av säljare, och som ställer krav på säljare att tydligt utskilja sig i konkurrensen om kunderna. Behovet av en tydlig position på marknaden för e-auktioner bemöts inte av teorin, där ingen övergripande studie av fenomenet står att finna, och där forskning kring säljarens perspektiv på e-auktioner är ovanligt. LÄS MER

  4. 19. Lantbrukaren som energiproducent : en fallstudie i energisatsningar inom lantbruket

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Johan Svensson; [2006]
    Nyckelord :bioenergi; vindkraft; fjärrvärme; energiproduktion; investeringar;

    Sammanfattning : The intrest and development of bioenergy and energy from renewable sources in Sweden has increased rapidly over the last few years. There are a whole lot of alternatives for those who would like to venture and invest in renewable energy production. LÄS MER

  5. 20. Diversifiering genom företagsförvärv - En fallstudie av Bergendahls förvärv av Glitter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Åsa Lindell; Michael Jönsson; [2005]
    Nyckelord :dagligvarubranschen; diversifiering; företagsförvärv; bakomliggande motiv; konkurrenskraft; Trade; Handel; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: I vilket avseende kan ett företag stärka sin konkurrenskraft via diversifiering genom företagsförvärv? Syfte: Syftet med uppsatsen är att belysa vilka bakomliggande motiv som finns vid ett företagsförvärv. Metod: Vi har gjort en kvalitativ fallstudie med en abduktiv ansats. LÄS MER