Sökning: "Vardaglig matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Vardaglig matematik.

  1. 1. Den vardagliga matematiken i förskolan : för yngre åldrar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Berg; Karolin Johansson; [2023]
    Nyckelord :Matematik; yngre barn; vardagsmatematik; förskolan;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar ämneskunskapen matematik med en riktning mot den vardagligamatematiken i förskolan för de yngre barnen, samt olika begrepp som är betydelsefulla förbarns matematiska kunskaper. Studien är kvalitativ och den datainsamling som använts ärobservationer från en förskola. LÄS MER

  2. 2. Från konkret till abstrakt matematiskt tänkande med stöd av konkret material : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver undervisning med stöd av konkret material

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Maria Andersson; [2022]
    Nyckelord :APOS-teorin; matematikinlärning; utbildning; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att öka kunskapen om hur lärare använder konkret material i sin undervisning för att elever därigenom ska nå ett abstrakt matematiskt tänkande. Studien har genomförts med en kvalitativ metod i form av intervjuer med lärare i årskurs F-3. LÄS MER

  3. 3. Skolmatematikens existensberättigande : Lärares argument för allmän gymnasiematematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Oskar Lilja; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Matematikundervisning har länge tillskrivits vitt skilda positiva effekter, som förbättrat logiskt tänkande, filosofisk förmåga, självdisciplin, självkänsla, kritiskt tänkande och demokratisk delaktighet. Någon konsensus om undervisningens mål har varit svår att finna, liksom faktiska bevis för att alla dessa mål främjas av den stora mängd tid som barn och unga lägger på att arbeta med skolans matematik. LÄS MER

  4. 4. A numerical implementation of the chirality-flow formalism

    Master-uppsats, Lunds universitet/Teoretisk partikelfysik - Geonomgår omorganisation; Lunds universitet/Institutionen för astronomi och teoretisk fysik - Genomgår omorganisation

    Författare :Zenny Wettersten; [2022]
    Nyckelord :chirality-flow; chirality; flow; spinor-helicity; tree-level; diagram; amplitude; generator; numerical; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : The chirality-flow formalism has proven to make amplitude calculations in the Standard Model analytically simple in comparison to previously established formalisms. To test the viability of the chirality-flow formalism for numerical implementations, a Chiral Automized Flow Extension (CAFE) for MadGraph5_aMC@NLO has been developed to compare amplitude evaluation time scaling between the two. LÄS MER

  5. 5. Matematikbokens påverkan på eleversmatematiska förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Eriksson; Cornelia Hägg; [2021]
    Nyckelord :Elever; Förståelse; Matematikbok; Matematikundervisning; Struktur;

    Sammanfattning : Skolverket (2020) redovisar i sin timplan att mellanstadiet idag består av 410 undervisningstimmar i ämnet matematik. Skolan ska därmed förse elever med möjligheter attinhämta kunskap i matematik som ska ge förutsättningar att kunna fatta vardagliga beslut ochdelta i samhället. LÄS MER