Sökning: "Vardagsmatematik"

Visar resultat 6 - 10 av 88 uppsatser innehållade ordet Vardagsmatematik.

  1. 6. För oss betyder matematik väldigt mycket, det finns i livet! : Om hur fritidshemmet ger uppmuntran och utmaningar i elevers matematiska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Eva Andersson; [2020]
    Nyckelord :Leisure time center; Mathematics; everyday mathematics; informal mathematics; encouragement; challenge; Fritidshem; matematik; vardagsmatematik; informell matematik; uppmuntran; utmana;

    Sammanfattning : The pedagogics of the leisure time center where the signifiers are the group, the experience and the situation, all these would make possibilities for the leisure time teachers to work with mathematics in an untraditional way, to complement the formal mathematics with an informal, everyday mathematics. This way to educate goes together with what the science depicts is missing in the traditional way of educating. LÄS MER

  2. 7. Hur undervisar förskollärare matematik i förskolan? : En intervjustudie om matematikundervisning för toddlare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Karlsson; Jessica Löfström; [2020]
    Nyckelord :Bishops matematiska aktiviteter; förskola; förskollärare; matematik; toddlare; undervisning; vardagsmatematik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur förskollärare undervisar i matematik för yngsta barnen, 1–3 år, i förskolan. Följande två frågeställningar undersöks i studien; Hur beskriver förskollärarna sin matematikundervisning med de yngre barnen för att främja barns lärande i matematik? Hur utformar förskolläraren planerad matematikundervisning för de yngre barnen i förskolan? Metoden i studien är semistrukturerande intervjuer, som utförts med elva förskollärare på sju olika förskolor. LÄS MER

  3. 8. "Räkna i boken" : En kvalitativ läromedelsanalys som undersöker möjligheten för lärare att uppnå differentieringsuppdraget med hjälp av läroboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen

    Författare :Lina Carstensen; Linda Meyner; [2019]
    Nyckelord :mathematical difficulties; upper secondary school; textbook analysis; instructional strategies; matematiksvårigheter; gymnasiet; läromedelsanalys; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Det här produktionsarbetet undersöker hur enligt tidigare forskning erkända differentierade strategier återfinns i  läroböcker som används i kursen Matematik 2b, en kurs där en stor andel elever får underkänt betyg. Många lärare  utgår från lärobokens uppbyggnad när de utformar sin matematikundervisning vilket lägger stor vikt vid hur läroboken  är utformad. LÄS MER

  4. 9. Metoder för matematikundervisning i förskoleverksamheten : - En observationsstudie av matematikundervisningens praktiker.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Suzan Mustafa; Edda Muñante Cuellar; [2019]
    Nyckelord :Lärande; vardagsmatematik; sociokulturellt perspektiv; matematikkunskaper; barns lek; barns interaktion; förskoleverksamhet.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 10. Matematikundervisning i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar med matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Erika Bucher Olsson; [2019]
    Nyckelord :Preschool; Preschool teacher; Mathematics; Teaching; Everyday Mathematics; Förskola; Förskollärare; Matematik; Undervisning; Vardagsmatematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare arbetar med matematik i förskolan. Frågeställning till denna studie tar upp hur förskollärare synliggör matematiken för barnen i verksamheten samt hur de arbetar med matematk i förskolan. Studien använder sig utav en kalitativ metod i form av intervjuer med förskollärare. LÄS MER