Sökning: "Varför slöjd"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden Varför slöjd.

  1. 1. Att förstå sitt kulturarv är att förstå sig själv och andra

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Jannike Wilhemsson Teike; Louise Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Kultur; immateriellt kulturarv; slöjdundervisning; slöjd; traditioner;

    Sammanfattning : I svenska skolans värdegrund nämns begreppet kulturarv som en del i att skapa en trygg identitet och som något viktigt för att förstå och leva sig in i andras villkor. Dessutom har Sverige genom kulturmiljölagen och internationella överenskommelser åtagit sig att värna om det gemensamma immateriella kulturarvet. LÄS MER

  2. 2. MAN FÅR LÄRA DEM VARFÖR DE VET SAKER : en kvalitativ studie kring slöjdlärares outtalade hantverksundervisning

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Sara Afvander Westman; [2022]
    Nyckelord :slöjd; slöjdundervisning; tyst kunskap; estetiska lärprocesser; verbalisering;

    Sammanfattning : Den tysta kunskapen förstås på olika sätt, det kan vara en kunnighet som inte verbaliseras och det kan vara en inövad och underförstådd kunnighet när det kommer till ett hantverk. Studiens syfte är att skapa större förståelse för hur slöjdlärare reflekterar kring och kännetecknar tyst kunskap som del av sin undervisning. LÄS MER

  3. 3. Nöjd med slöjd? : Om elevers kritik och hyllande av slöjdämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Ole Bydal; [2020]
    Nyckelord :Slöjd; uppfattningar om slöjdämnet; läroplan; estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : Ämnet slöjd är för de flesta en självklar del av skolan. Men med jämna mellanrum ifrågasätts och debatteras slöjdens form och berättigande. Syftet med detta arbete är att undersöka hur slöjdämnet uppfattas av en grupp elever i årskurs nio. LÄS MER

  4. 4. Sy ihop : Vilka skillnader uppstår när samma mönster sys upp i olika tyger?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Pauline Berglund; [2020]
    Nyckelord :Dräkthistoria; 1940-talsmode; mönsterändringar; klädsömnad; slöjd;

    Sammanfattning : När man syr efter mönster står det ofta angivet vilken typ av tyg som bör användas. Är man oerfaren i sömnad kan det vara svårt att veta varför just dessa tyger rekommenderas. Syr man i ett annat tyg än vad som föreslås av mönstertillverkaren kan det krävas mönsterändringar och anpassningar av sömnadsprocessen. LÄS MER

  5. 5. Lite mer mayhem i slöjd- och bildundervisningen : ett arbete om tolkningens möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Jessica Overgaard; [2019]
    Nyckelord :Tolkning; Slöjd; Bild; Hermeneutik; Fenomenologi; Black Metal;

    Sammanfattning : Det här arbetet undersöker hur tolkning kan förstås som materialiserat och förkroppsligat. Arbetet är placerat i skärningspunkten mellan hermeneutik och fenomenologi och förstås därför som en samverkan mellan de kroppar, material och platser som deltagit på olika sätt. LÄS MER