Sökning: "Varför träna"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden Varför träna.

  1. 1. Lärares uppfattning om lässtrategier : En enkätundersökning besvarad av mellanstadielärare.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Lill-Marie Wedin; [2023]
    Nyckelord :Läsning; Läsinlärning; Lässtrategier; Läsutveckling; Mellanstadiet; Tyst läsning;

    Sammanfattning : I denna studie användes en enkätundersökning som skickades ut i Facebookgrupper där grupperna riktade sig till lärare, där urvalet som användes i studien uppgick till 48 lärare. Syftet med att göra en studie om lässtrategier är att öka förståelsen varför det är en viktig faktor i undervisningen i framförallt läsförståelse. LÄS MER

  2. 2. Personlig träning : Varför söker man hjälp

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Kevin Mc Laughlin Önder; Egzon Kelani; [2022]
    Nyckelord :Coaching; personlig träning; motivation; hälsa; kompetens; self determination theory; autonomi;

    Sammanfattning : Studier visar att människor i dagens samhälle aktiverar sig i allt mindre utsträckning än förr då våra arbeten idag blivit mindre fysiskt krävande och där många idag även väljer ett mer stillasittande fritid. Långvarigt stillasittande dagligen, i brist på övrig fysisk aktivitet och motion, innebär tydligt en ökad risk för flertalet av de stora folksjukdomarna samt förtida död. LÄS MER

  3. 3. Förskoleklasslärarens syn och arbete med problemlösning : En kvalitativ studie om lärares syn på problemlösning och hur det praktiska arbetet med matematiska problemlösningsuppgifter i förskoleklassen kan se ut

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Nilsson; Sara Lindeborg; [2022]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; förskoleklass; praktiskt arbete; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i förskoleklass arbetar med problemlösning i matematikundervisningen. Vi har valt att specifikt undersöka hur det praktiska arbetet med problemlösning i matematik kan se ut på olika skolor och hos olika lärare. LÄS MER

  4. 4. Objektklassificering med Djup Maskininlärning : med CNN (Convolutional Neural Network)

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för systemteknik

    Författare :Linus Lindell; Samuel Medlock; Markus Norling; [2022]
    Nyckelord :maskininlärning; AI; bildklassificering; objektklassificering; CNN;

    Sammanfattning : Digitaliseringen medför ett allt större utbud av datoriserad teknik, med maskininlärning i framkanten. Allt ifrån industrirobotar till självkörande bilar kan dra nytta av maskininlärning för att fungera, men även andra komplexa problem kan lösas med maskininlärning. LÄS MER

  5. 5. Läxorrs roll i naturvetenskapliga ämnen : En kvalitativ studie ur ett pedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sajeda Kadem Aljame; [2022]
    Nyckelord :hemuppgift; inlärning; kunskapsinhämtning; kunskap; läxa; uppgifter; elever; lärare; grundskolan; homework; learning; aqcusition; knowledge; students; teachers; elementary school;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med denna studie är att undersöka läxors betydelse i undervisningsprocessen ur NO-lärares perspektiv. Studien lyfter fram läxors syfte när lärarna använder sig av läxor för elevers lärande och kunskapsutveckling. LÄS MER