Sökning: "Variation in the teaching of mathematics"

Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser innehållade orden Variation in the teaching of mathematics.

  1. 1. Hur läromedlet Singma stöttar och utmanar lärare i deras matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Singma; teaching material; mathematics education; phenomenology; Singma; läromedel; matematikundervisning; fenomenologi;

    Sammanfattning : Matematikundervisningen i Sverige är i hög grad läromedelsstyrd och valet av läromedel påverkar vilken undervisning eleverna får ta del av. Utbudet av läromedel är stort och ett av de läromedel som de senaste åren har blivit populärt är Singma. LÄS MER

  2. 2. En studie om samspelet mellan högpresterande elever och digitala läromedel : Lärarens arbetssätt i årskurs 2–4 i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Malin Svanholm; Rebecka Törnberg; [2023]
    Nyckelord :Digital learning materials; TPACK; The triadic interdependence model; High-achieving students; Digital competence; Mathematics teaching; Digitala läromedel; TPACK; Triadiska interdependensmodellen; Högpresterande elever; Digital kompetens; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to increase the knowledge about how teachers work with digital learning material and high-achieving students in the subject of mathematics. The study is based on active teachers in grades two, three and four. LÄS MER

  3. 3. Upprepade mönster i matematikböcker : En läromedelsanalys av matematikböcker för år 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Selma Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Early algebra; algebraic thinking; mathematics schoolbooks; repeating pattern; Tidig algebra; algebraiskt tänkande; matematikböcker; upprepade mönster;

    Sammanfattning : Efterfrågan på matematiskt kunnande ökar i samhället. Algebraiskt kunnande gynnar lärandet inom andra delar av matematiken. Algebra innebär att upptäcka matematiska strukturer och kunna generalisera dessa. Mönsterundervisning ses som en säker väg till algebra. LÄS MER

  4. 4. Läromedlets funktion i matematikklassrummet : En jämförelse av läromedel med fokus på området addition och subtraktion i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Christine Klövholm; Khadija Morabet; [2023]
    Nyckelord :textbooks; mathematics-specific concepts; representation forms; counting methods; läromedel; matematikspecifika begrepp; representationsformer; räknemetoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka vilka förutsättningar som ges för elevers begreppsförståelse i läromedel inom addition och subtraktion i årskurs 1. Metoder som använts för att sammanställa resultatet skedde via en innehållsanalys av fyra matematikläromedel, muntliga intervjuer med lärare och enkätformulär. LÄS MER

  5. 5. Den relationella uppfattningen av likhetstecknet : En designbaserad forskningsstudie i årskurs 2

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Caroline Johansson; Christin Thoresson; [2023]
    Nyckelord :mathematics; algebra; pre-algebra; variation theory; critical aspects; matematik; algebra; pre-algebra; variationsteorin; kritiska aspekter;

    Sammanfattning : ­­­­­­­­­­I flera decennier har likhetstecknets betydande roll i matematikämnet studerats av en rad olika forskare. Där det tydligt framgår att den operativa uppfattningen av likhetstecknet dominerar i klassrummen, därav syftar vår studie till att undersöka hur elevers uppfattning och förståelse av likhetstecknets relationella funktion förändras om olika delar av undervisningsinnehållet varieras. LÄS MER