Sökning: "Varierande språkkunskaper."

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Varierande språkkunskaper..

  1. 1. Språkrika lärmiljöer i förskolan : En kvalitativ studie om inomhusmiljöns betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Bogren; Ellinor Cedergren; [2024]
    Nyckelord :språkutveckling; inomhusmiljö; förskola; sociokulturell teori; intervjuer; observationer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare planerar och utformar inomhusmiljön för att stimulera barns språkutveckling. Studien bestod av två delstudier. Delstudie I intervju och delstudie II observation. Insamlingsmetoden för delstudie I intervju var semistrukturerade intervjuer och fem förskollärare intervjuades. LÄS MER

  2. 2. Ju större verktygslådan är i ditt språk, ju större möjligheter har du som individ : En kvalitativ semistrukturerad intervjustudie om svenska förskollärares upplevelser av att kunna utveckla en språkutvecklande praktik som verkar gynnande för alla barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Rebeca Kvarnström; Hanna Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Early childhood education; Language development; Language-support-practices; Preschoolchildren; Variation in language knowledge.; Förskolebarn; Förskolans undervisning; Kompletterande kommunikativa insatser; Språkutveckling; Varierande språkkunskaper.;

    Sammanfattning : Språkutveckling är en stor del i varje barns liv där förutsättningarna för att ta till sig språkliga kunskaper kan variera från barn till barn. Studiens syfte är att belysa svenska förskollärares upplevelser och erfarenheter med att kunna utveckla en språkutvecklande praktik för alla barn, oavsett behov. LÄS MER

  3. 3. En kunskapsöversikt om hur högläsning främjar elevers språkutveckling i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nadin El-Machharawi; Sumeja Avdija; [2023]
    Nyckelord :högläsning; språk; språkutveckling; tidig ålder; attityder i hemmet; skolan; förskoleklass; lågstadiet;

    Sammanfattning : I klassrummen så används högläsning på varierande sätt beroende på elevgruppen, pedagogen samt klassrumsmiljön. Avsikten bakom denna kunskapsöversikt är att göra en undersökning kring vad forskningen har att säga om hur högläsning utvecklar barn och elevers språkkunskaper. LÄS MER

  4. 4. Patienters upplevelser av att använda tolk inom hälso- och sjukvården

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Ifrah Abdi Ismail; Sara Zewdie Vedberg; [2022]
    Nyckelord :Interpreters; patients experiences; migrants; communication difficulties; health care.; Tolk; patienters upplevelser; migranter; kommunikationssvårigheter; hälso- och sjukvård.;

    Sammanfattning : Introduktion: Migrationen har ökat markant det senaste decenniet. Detta leder till svårigheter att tillämpa vård på lika villkor för patienter som inte har sitt modersmål i landet de befinner sig i. Detta kräver att en tredje part som är tolk blir involverad för att underlätta kommunikationen mellan vårdgivare och patient. LÄS MER

  5. 5. Inlärning av svenska som andraspråk och dess koppling till tidigare språkbakgrund

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Larsson; [2022]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; svenska som andraspråk; språkbakgrund; modersmålets effekter på andraspråksinlärningen;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att ta reda på hur andraspråkarens språkbakgrund kan påverka inlärningen av svenska, samt att ta reda på om förkunskaper i engelska eller inte kan påverka inlärningsprocessen av svenska. Det hölls 5 intervjuer och totalt 7 individer deltog. Dessa deltagare hade varierande språkbakgrunder. LÄS MER