Sökning: "Varumärkeskris"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Varumärkeskris.

  1. 1. Slöjan i mångfadens ljus : En diskursanalys av hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Amanda Gyunda; [2023]
    Nyckelord :Genus; Genusvetenskap; Mångfald; Representation; Jämlikhet; Intersektionalitet; Postkolonialism; Kriskommunikation; Varumärkeskris; Makt; Bourdieu; Kapital; Arla; Bris; Mathem; Kapitalism; Sjal; Slöja; Diskursanalys; Förgivettagande; Subjektsposition;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik genom en analys av två parters kritiserade reklamkampanjer där kvinnor i sjal representeras. Jämlikhetens konflikt med kapitalismen är central och i studien behandlas frågor om makt, representation, genus och ras. LÄS MER

  2. 2. Företagens krishantering under samhällskriser : Betydande faktorer för hanteringen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Filip Gustafsson; Matilda Sparrenhök; [2021]
    Nyckelord :Marketing; Crisis Management; Brand Crisis; Societal Crisis; Employee focus; Marknadsföring; Krishantering; Varumärkeskris; Samhällskris; Personalfokus;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka företagens hantering av en samhällskris. Vilka faktorer är av vikt för att inte utsätta företaget för risker och utveckla samhällskrisen till en varumärkeskris? Studien utforskar hur dessa faktorer påverkar den faktiska krishanteringen under covid-19 pandemin och vilken skepnad dessa överväganden tar. LÄS MER

  3. 3. Fallstudie av SJ:s krishantering och varumärkesuppbyggnad

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Serin Marangoz; Madeleine Olsson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Titel: Fallstudie av SJ:s krishantering och varumärkesuppbyggnad   Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi   Författare: Madeleine Olsson och Serin Marangoz   Handledare: Jonas Kågström   Datum: Maj 2010   Syfte: Syftet med vår uppsats är att öka förståelsen för hur en kris påverkar företagets varumärke samt jämföra huruvida SJ:s krishantering stämmer överens med teorin. SJ:s kriser har resulterat i att konkurrensen blir större och att de tappar allt för många kunder som numera väljer andra bolag eller andra transportmedel. LÄS MER

  4. 4. Survival of the fittest?: Effekten av en varumärkeskris på konkurrerande svaga och starka varumärken inom en produktkategori

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Sara Johansson; Caroline Wollsén; [2007]
    Nyckelord :Brand crisis; negative publicity; spill-over effect; categorization;

    Sammanfattning : Almost every day newspapers cover companies and brands in crisis. This should worry companies as negative publicity has been shown to have a great influence on consumer perceptions on brands. In addition, brand crises have been shown to be contagious, meaning that they also affect consumers’ views on other similar brands. LÄS MER

  5. 5. Varumärket i en kriskontext

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Monica Dani; Mikael Lammertz; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka krishantering ur ett varumärkesperspektiv med avsikten att fylla något av det tomrum som vi upplever inom området. Då forskningsfrågan är mycket komplex har vi valt att operationalisera uppgiften i ett antal delfrågor: Vad är en kris? Vad är en varumärkeskris? Hur påverkas varumärket av en kris? Hur påverkar varumärket krisen? Hur försvaras ett varumärke? Sammantaget söker vi besvara frågan om vilken betydelse varumärket har i en kriskontext. LÄS MER