Sökning: "Varumärkeslagen"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade ordet Varumärkeslagen.

  1. 1. Ond tro i varumärkesrätten : Särskilt med avseende på i vilken utsträckning det föreligger officialprövningsskyldighet vid bedömningen av frågor om ond tro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Daniel Wengelin; [2023]
    Nyckelord :Bad faith; Trademark law; ex officio examination; EUIPO; intellectual property law; Trademark directive; Trademark Regulation; Ond tro; varumärkesrätt; officialprövning; EUIPO; PRV; PMD; PMÖD; ex officio; immaterialrätt; varumärkeslagen; varumärkesdirektivet; varumärkesförordningen;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Ond tro inom varumärkesrätten - En studie av definitionen av det varumärkesrättsliga begreppet ond tro inom unionsrätten och den svenska införlivningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Alice Johannesson; [2022]
    Nyckelord :EU-rätt; EU law; immaterialrätt; varumärkesrätt; ond tro; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Begreppet ond tro inom varumärkesrätten återfinns både i svensk nationell rätt och inom unionsrätten. I dagligt tal förstås ond tro som att någon agerar med en ond eller ohederlig inställning eller avsikt men inom varumärkesrätten innehar det en bredare betydelse. LÄS MER

  3. 3. Degenerering - Uppsats om degenereringens innebörd och motverkan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Filip Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Degenerering; Varumärkeslagen; Särskiljningsförmåga; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om degenerering och är ämnad att undersöka vad degenerering innebär och hur man som företag kan förhindra degenerering. I uppsatsen presenteras varumärkes uppkomst, innebörden av degenering och åtgärder innehavaren av ett varumärke kan vidta för att förhindra degenerering. LÄS MER

  4. 4. Varumärkesanvändning – En analys av rekvisiten i 1 kap. 10 § 1 st. 1 p. varumärkeslagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Ivana Klisanin; [2022]
    Nyckelord :varumärkesanvändning; rekvisit; användning; i näringsverksamhet; för varor och tjänster; varumärkets funktioner; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The meaning of an exclusive right is that a trademark owner has the right to prevent a third party from using the owner’s trademark. The exclusive right only applies if there is a trademark use, which means that the necessary requirements “use”, “for goods or services” and “in the course of trade” must be met. LÄS MER

  5. 5. När blir ett välkänt varumärke för väl känt? - En undersökning av uppgiftsskyldigheten i varumärkeslagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Emma Barnell; [2021]
    Nyckelord :Obligation to provide information; trademark; law; extended protection; uppgiftsskyldighet; Utökat varumärkesskydd; varumärkesskydd; varumärkesdegeneration; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to describe and analyze how the new article concerning the obligation to provide information within trademarklaw in chapter 1 article 18 in The Swedish Trademark Act, complement the provisions according the extended protection for well-known trademarks in chapter 1 article 10 first paragraph third point in The Swedish Trademark Act relative to the risk for trademark degeneration in chapter 3 article 1 second paragraph first point in The Swedish Trademark Act. The provision of the obligation to provide information aims at a different type of use than the business aspect which is already covered by the extended protection for well-known trademarks, therefore the provision in chapter 1 article 18 in The Swedish Trademark Act more comprehensive. LÄS MER