Sökning: "Varumärkesmedvetenhet"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet Varumärkesmedvetenhet.

  1. 1. Är betald UGC det nya sättet att göra reklam på?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sara Melgar; Madeleine Tran; Linnea Bengtsson; [2024]
    Nyckelord :Varumärkesattityder; Brand Equity; Förtroende; UGC; FGC; Business and Economics;

    Sammanfattning : Title: Is paid UGC the new way to market? Seminar date: 2024-01-11 Authors: Linnea Bengtsson, Sara Melgar, Madeleine Tran Advisor: Clara Gustafsson Key words: Brand attitude, Brand Equity, Trust, UGC, FGC Research questions: How does paid UGC affect customers’ brand attitude in relation to brands within the makeup industry? How does paid UGC affect makeup brands Brand Equity and CBBE? Purpose: The purpose of this study is to investigate how paid UGC affects young adults’ brand attitudes towards makeup brands and how the makeup brands’ Brand Equity is affected by paid UGC. Methodology: This study was constructed through a quantitative method by a survey that was sent out to the authors’ networks and 94 responses were of use. LÄS MER

  2. 2. Investeringar i namnrättigheter för arenor : En studie om hur företag motiverar och resonerar kring namnrättsinvesteringar

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Erik Cajnerud; Julius Forsberg; [2023]
    Nyckelord :Stadium naming rights; intangible investment; market investment; investment process; investment decision; stakeholder theory; Namnrättigheter; immateriella investeringar; marknadsinvesteringar; investeringsprocess; investeringsbeslut; intressentteori;

    Sammanfattning : Bakgrund: Investeringar i namnrättigheter för en arena eller idrottsanläggning kan definieras som en transaktion där pengar byter ägare för att säkra rätten att namnge en idrottsanläggning. Denna typ av investering har under de senaste decennierna ökat dramatiskt. LÄS MER

  3. 3. Utvärdering av sponsorskap : En studie om målsättning, avgörande faktorer och effektmätning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Filip Fagernäs; Sarah Folkesson; [2021]
    Nyckelord :Sponsorship; sports; sports organization; exposure; effect; added value; brand awareness; relationship building; Sponsring; idrott; idrottsorganisation; exponering; effekt; mervärde; varumärkesmedvetenhet; relationsskapande;

    Sammanfattning : As it has become increasingly important in the sports world for organizations to try to raise capital, sponsorship has become more significant. As a result, the sports associations receive the financial assets they need from the companies and in exchange, the companies receive exposure in return for example. LÄS MER

  4. 4. Evaluation of ingredient brands with network effects : Towards an Analytical Framework

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :DANIEL HALLIN; FILIP MÄLBERG; [2021]
    Nyckelord :Ingredient branding; network effects; market position; market characteristics; de facto standard; dominant design; brand equity; brand awareness; added services; critical mass; Ingrediensvarumärke; nätverkseffekter; marknadsposition; marknadskaraktär; de facto standard; dominerande design; varumärkeskapital; varumärkesmedvetenhet; extra tjänster; kritisk massa;

    Sammanfattning : In recent years, companies have increasingly built their businesses around network effects. Furthermore, ingredient branding has become a frequent occurrence in which companies develop their business model by incorporating their product into other products. LÄS MER

  5. 5. Measuring the effect of esport sponsorships on brand equity and purchase intentions

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Kevin Shaw; [2019]
    Nyckelord :Esports; Sponsorship; Brand equity; Brand awareness; Brand associations; Perceived quality; Brand loyalty; Perceived fit; Brands; Marketing; Event; Dreamhack; Counter-Strike; Esport; Sponsring; Varumärkeskapital; Varumärkesmedvetenhet; Varumärkesassociationer; Upplevd kvalité; Varumärkeslojalitet; Upplevd passform; Varumärken; Marknadsföring; Evenemang; Dreamhack; Counter-Strike;

    Sammanfattning : Esport har under de senaste åren vuxit enormt snabbt och kommit att bli ett globalt fenomen. Samtidigt visar de framtida prognoserna att marknaden för esport kommer växa ytterligare, vilket har gjort det attraktivt för varumärken att sponsra lag, event och organisationer. LÄS MER