Sökning: "Vattenvana"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade ordet Vattenvana.

  1. 6. ”Så får dom 60 minuter i simhallen och det var årets simundervisning det.” : en intervjustudie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med simundervisning i grundskolan.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Malin Ekström; [2016]
    Nyckelord :simundervisning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka hur lärare idrott och hälsa arbetar med simundervisning i grundskolan. Hur bedrivs simundervisningen av lärare? Bedriver undersökta kommun någon form av simundervisning för grundskoleelevernaenligt lärarna? Vad ska eleverna lära sig genom simundervisning enligt lärarna? Metod Fyra öppna intervjuer genomfördes med lärare som arbetar med idrott och hälsa för årskurs F-6. LÄS MER

  2. 7. Att befinna sig i ytan för att se lärandet på djupet : brainswim - en studie i metodens inverkan på nyanländas vattenvana

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Helena Kihlberg Bystedt; [2016]
    Nyckelord :vatten o vana; didaktik; lärande; kunskap; pedagogiskt yrkeskunnande; nyanlända barn kultur; Brainswim;

    Sammanfattning : Många av de nyanlända eleverna har visat sig ha bristande vattenvana och en del är rädda att gå i bassängen i samband med simundervisning. Den ordinarie simundervisningen räcker inte till utan speciella insatser krävs för att göra dessa elever vattenvana. LÄS MER

  3. 8. TIWAC - Teaching In-Water Confidence for Physical Education and Health classes

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Erik Håkman; [2015-08-10]
    Nyckelord :TIWAC; Swimming; In-Water Confidence; Physical Education and Health; Constructivism; Action Research;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att pröva och utvärdera effektiviteten av inlärningsmetoden för Teaching In-Water Confidence (TIWAC) som först presenterades i Vattenvana (Håkman, 2015) i ett helklassutbildningsscenario, för att utveckla ett ramverk för anpassning av metoden till stora elevgrupper med varierade nivåer av vattenvana och simkunskap. Resultaten från den praktiska implementeringen av en utvecklingsplan för praktiska övningar, som skapats genom elevgemensam samkonstruktion, utgör grunden för utvärdering av fördelar med metoden, enligt riktlinjerna för Action Research. LÄS MER

  4. 9. Vattenvana - En studie av siminlärningsmetodik för elever med ovana vid vatten

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Erik Håkman; [2015]
    Nyckelord :Simkunnighet; Vattenvana; Idrott och Hälsa; Konstr;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att anpassa Svenska Livräddningssällskapets Tolkning AvSimning Och Livräddning i LGR11 till ett arbetssätt för elever med ovana vid vatten. Genomsamkonstruktion av en utvecklingsplan för praktisk simundervisning tillsammans med enutvald grupp elever planeras, implementeras och utvärderas effektiviteten av ett program försiminlärning, enligt riktlinjerna för Action Research. LÄS MER