Sökning: "Veckans Affärer"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden Veckans Affärer.

  1. 11. Åskådare eller medspelare? om medias roll i konjunkturen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Julia Pileby; [2009]
    Nyckelord :media; recession; Lågkonjunktur; Consumer sentiment; Konjunkturindikatorer; Economics; econometrics; economic theory; economic systems; economic policy; Nationalekonomi; ekonometri; ekonomisk teori; ekonomiska system; ekonomisk politik; Business and Economics;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens huvudsakliga syfte är att belysa förhållandet mellan media, verkligheten och uppfattningen om verkligheten. Genom att skapa två ord-index över orden ”recession” och ”lågkonjunktur” har en kvantifiering av det mediala budskapet möjliggjorts. LÄS MER

  2. 12. Branschtidskrifter som contrarian indikator. : En myt eller en strategi som skapar överavkastning?

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Hanna Enberg; Philip Götz; [2008]
    Nyckelord :active investing; contrarian; momentum; indicator; Cover Story; myth; Aktiv investering; contrarian; momentum; indikator; framsida; omslag; Cover Story; myt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom investering förekommer ett flertal tumregler och myter. En myt som cirkulerat bland investerare är att framsidor i branschtidskrifter, benämnt Cover Stories, skulle utgöra en indikator för en contrarian strategi. LÄS MER

  3. 13. Bilden av ledaren i media - en studie i hur kvinnliga respektive manliga ledare framställs i media

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Michael Hultberg; Karin Högberg Karlsson; Charlotta Taranger; [2006]
    Nyckelord :Media; Ledare; Genus; Journalistik och Fiktion; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker tre fiktiva medietexter, två serier och en film, samt 82 ledarporträtt i tidningen Veckans Affärer. Genom en hermeneutisk ansats tolkar vi medietexterna för att se om det finns en skillnad i hur män och kvinnor i ledarposition framställs. LÄS MER

  4. 14. Valet av kapitalstruktur : En lönsam finansieringsstrategi för svenska börsföretag?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Caroline Barouta; Manuela Potocnjak; [2005]
    Nyckelord :Business studies; Företagsekonomi; Kapitalstruktur; Modigliani och Miller; lönsamhet; skuldsättning; ;

    Sammanfattning : Börsföretagen kritiseras idag för inte fokusera tillräckligt mycket på strategiska frågor då detta skulle ge en större avkastning för aktieägarna. Frågan om vilken kapitalstruktur företagen bör ha, nu när konjunkturen går upp och företagen blir allt mer överkapitaliserade, blir viktig. LÄS MER

  5. 15. En jämförelse mellan Affärsvärldens och Veckans Affärers köprekommendationer

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Per Hammarbäck; Dan Ingvarson; Petra Dismorr; [2005]
    Nyckelord :Avvikelseavkastning; eventstudie; köprekommendation; effektiva marknader; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka om det går att påvisa att aktierekommendationerna från Veckans Affärer och Affärsvärlden ger någon effekt på de rekommenderade företagens aktiekurser. Om det skulle visa sig att påverkan sker, har vi för avsikt att närmare undersöka vilken av tidningarna som ger störst inverkan på aktiekursen. LÄS MER