Sökning: "Veckans ord"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Veckans ord.
1. Ordinlärning i svenska som andraspråk ur ett undervisnings- och elevperspektiv
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Att tillägna sig ett nytt språk handlar till stor del om att erövra de byggstenar som språket är uppbyggt av – orden. Eftersom mängden ord i ett språk är näst intill oändlig och det är en tidsödande process att lära sig ord omedvetet, kan ordundervisning spela en viktig roll. LÄS MER
2. Validation Based Cascade-Correlation Training of Artificial Neural Networks
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Beräkningsbiologi och biologisk fysik - Genomgår omorganisationSammanfattning : The Cascade-Correlation learning algorithm, Cascor, is a self-constructive learning algorithm introduced by Fahlman in 1990, which builds the networks one node at the time based on the errors of the network. Cascor has been criticized for creating excessively deep networks and easily overfit. LÄS MER
3. Strategier för att befästa och vidga elevens ordförråd : Om uppgiftsuppläggets teoretiska förankring i ett läromedel som används i svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : This study analyses the textbook Veckans ord 5 by Britta Redin and Görel Hydén (2003), which is used as a teaching aid in Swedish as a second language. The aim is to examine the theories of vocabulary learning and the learning strategies revealed in the content and design of the textbook and thereby examine its functionality for Swedish L2 pupils. LÄS MER
4. ”Det viktigaste är att hålla intresset vid liv” – en kvalitativ studie om läsinlärning i årskurs 1
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med vårt examensarbete var att få kunskap i hur pedagoger arbetar med den tidigaläsinlärningen i årskurs 1. Våra enkäter innehöll två frågeställningar: Den ena frågan var:Vilka läsinlärningsmetoder menar pedagogen att de använder? och den andra frågan var: Hurarbetar pedagogerna, enligt dem själva, i den tidiga läsutvecklingen?Vi har genomfört en enkät där sex pedagoger från fem olika skolor har svarat. LÄS MER
5. Läsinlärning kopplat till lärstilar : Bokstavsinlärning med ett kinestetiskt moment
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Detta utveklingsarbete går ut på att genom den syntetiska läsinlärningsmetoden lära eleverna bokstäver med hjälp av den kinestetiska lärstilen. Arbetet utförs i en år 1 genom en försökslektion som innebär att jag som lärare lär ut en för klassen, och för vissa elever, ny bokstav som vi därefter tränar på genom olika moment, både enskilt och i grupp. LÄS MER