Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Den ideala intimiteten : Privatlivets expertis i 1940-talets svenska populärkultur

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Arvid Sjödin; [2020]
    Nyckelord :intimitet; ideal; rådgivning; populärpress; expertis; självhjälp; subjektskapande; modernitet.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om rådgivning i kärlek- och intimitetsfrågor i svensk veckopress under 1940-talet. I undersökningen analyseras veckotidningarna Damernas värld, Veckorevyn och Husmodern. Undersökningens syfte är att förstå hur en ideal intimitet skapades i tidningarnas rådgivning i dialogen mellan expertis och läsare. LÄS MER

  2. 2. “VI STRÄVAR [IBLAND] EFTER ATT GENOM REPRESENTATION FÅ ALLA UNGA KVINNOR ATT KÄNNA SIG SEDDA OCH HÖRDA” - En kvantitativ innehållsanalys av representationen av olika kroppsnormer i VeckoRevyn

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Tove Lindén; Louise Lindkvist; [2019-07-01]
    Nyckelord :VeckoRevyn; normer; normbrytande; representation; Size Hero;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka hur stort utrymme normbrytande kroppar får i VeckoRevyn samt vilka typer av normbrytande kroppar som får ta del av detta utrymme. Detta i relation till VeckoRevyns kampanj "Size Hero". LÄS MER

  3. 3. Size Zero eller Size Hero? : En flermetodsforskning av hur Veckorevyn förhåller sig till sitt manifest Size Hero

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Isabelle Palmberg; Olivia Ivarson; [2019]
    Nyckelord :plus size; body ideal; beauty ideal; normbreaking body; mixed method; plus size; kroppsideal; skönhetsideal; normbrytande kropp; flermetodsforskning;

    Sammanfattning : Det har länge varit känt att de kropps- och skönhetsideal som råder i samhället långt ifrån inkluderar alla typer av kroppar. Modebranschen har framförallt utmärkt sig på den här punkten, och det är väl känt att det allt som oftast är smala modeller som representeras i branschen. LÄS MER

  4. 4. Läs mer och köp här : en analys av digitaliseringen av modejournalistiken genom exemplet Veckorevyn.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskap

    Författare :Sarah Mårtensson; [2019]
    Nyckelord :modejournalistik; magasin; Veckorevyn; digitalisering; modereklam; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : In this bachelor thesis I have studied the digitalization of fashion journalism and the challenges that they are facing. I have studied the digitalization of fashion journalism through the example of the Swedish magazine Veckorevyn. LÄS MER

  5. 5. Att utmana och leka med stereotypiska könsuttryck : En netnografisk studie om framställandet av kvinnokroppen av kända kvinnor på Instagram

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Maria Furulind; Sofia Balazsi; [2019]
    Nyckelord :Netnografi; kvinnokropp; Instagram; social konstruktion; genus. semiotik;

    Sammanfattning : Sociala medier har i det senmoderna samhället växt sig stort och blivit en vardag i många individers liv. På Instagram publiceras dagligen inlägg med olika syften vilka ofta inte uppfattas medvetet. Med denna studie fokuserar vi på hur svenska kända kvinnor framställer kvinnokroppen på Instagram. LÄS MER