Sökning: "Vem är pedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden Vem är pedagog.

  1. 1. Handlingserbjudanden i förskolans utomhusmiljö sett ur sex förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Maria Hvilvald; Emilia Wåhlin; [2023]
    Nyckelord :affordance; förskolans utemiljö; handlingserbjudande; förskollärarens inställning;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att beskriva och analysera de handlingserbjudande som beskrivs av förskollärare i relation till förskolans utomhusmiljö. Studiens insamlade data har tolkats och bearbetats av oss utifrån sex respondenters intervjusvar vilka genomförts utifrån en semistrukturerad intervjuguide. LÄS MER

  2. 2. Vad sägs vid utvecklingssamtalet? : Ett utvecklingsarbete med fokus på förskolans samtalsunderlag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Waldén; [2023]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; förskola; samtalsunderlag; utvecklingsarbete; diskursanalys; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Utvecklingssamtal mellan pedagog och vårdnadshavare är främst förskollärarens ansvar att förbereda och genomföra. Trots den frihet som läroplanen ger kring hur samtalen görs är min upplevelse att utvecklingssamtal är ett relativt osynligt utvecklingsområde i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Vem äger problemet? En litteraturstudie som synliggör effekten av ett lågaffektivt bemötande och samarbetsbaserat problemlösning i mötet med problemskapande beteende.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Lampret Freiholtz; Oritsema Chidi; [2022-03-17]
    Nyckelord :Low Arousal Approach; Lågaffektivt bemötande; LAB; Collaborative Problem Solving; CPS; Samarbetsbaserad problemlösningsmetod; Challenging behaviour; Problemskapande beteende; lärare; skola; pedagog; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Vår studie visar att ett Lågaffektivt bemötande är ett effektivt sätt att möta elever med problemskapande beteende. Resultatet visar också att pedagogernas känsla av att ha ett verktyg som ger dem en förståelse och en överblick över situationen minskar deras upplevelse av stress i mötet med problemskapande elever. LÄS MER

  4. 4. “Fröken styr samlingen” : En kvalitativ studie om samlingens syfte i förskolan och vem som styr den

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Lovisa Lindqvist Fant; Chrissie Roslin; [2022]
    Nyckelord :Förskola; samling; lärande; pedagog; pedagogik;

    Sammanfattning : Samling är något som förekommer regelbundet på de flesta förskolor. Forskning om samling har dock inte gjorts under de senaste åren. Mot den bakgrunden avser föreliggande uppsats att undersöka det pedagogiska syftet med samlingen i förskolan, genom att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar samt hur förskolebarn ser på samling. LÄS MER

  5. 5. Den vita lögnen : En studie om samverkan mellan skola och hem samt dess påverkan på relationer mellan pedagog/elev och pedagog/vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Christopher Gibson; Fredrik Larsson; [2020]
    Nyckelord :collaboration; communication; ethics; asymmetric symmetrical relationship; leisure center; school; trust; dialogue; relationship competence; practical knowledge; samverkan; kommunikation; etik; asymmetrisk symmetrisk relation; fritidshem; skola; tillit; dialog; relationskompetens; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : In our independent work, the purpose for us is to gain an increased insight into the complex collaboration that exists between educators and guardians and to gain an increased insight into the relationship between educator and student. We believe that this is not a sufficiently explored topic in the after-school center and the challenge therefore lies in finding suitable literature that relates to our independent work. LÄS MER