Sökning: "Verbal stöttning"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Verbal stöttning.

  1. 1. Verbal stöttning i arbetet med textsamtal : En analys av fyra lärares arbete med främjande av begreppsförståelse i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Maria Chukri; [2023]
    Nyckelord :Text-talk; scaffolding; verbal scaffolding; conceptual understanding; Textsamtal; stöttning; verbal stöttning; begreppsförståelse;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyze how four teachers work with verbal scaffolding during text talk to develop pupils' conceptual understanding in fourth grade. There are five forms of verbal scaffolding that the study focuses on. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares uppfattningar och strategier om att stötta barns känslor : -En kvalitativ studie om förskollärares icke-verbala kommunikation för att stötta barns känslomässiga reglering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Aleksandra Bengtsson; Rebecca Lundahl; [2023]
    Nyckelord :Affect; emotional regulation; non-verbal communication; perceptions; preschool teachers; strategies; support; Affekt; förskollärare; icke-verbal kommunikation; känslomässig reglering; strategier; stöttning; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärares strategier och uppfattningar till deras icke-verbal kommunikation för att stötta barns känslomässiga reglering, hos de barn som är 1–2 år som inte har ett utvecklat talspråk. Anledningen till studien är att förstå och undersöka hur betydelsefullt det är att besitta en fungerande kommunikation mellan förskollärare och barn. LÄS MER

  3. 3. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : För ett inkluderande arbetssätt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Rönngren; Sandra Lennemyr; [2023]
    Nyckelord :communication; inclusive; preschool teachers’ profession; SAAC; signing as augmentative and alternative communication; förskollärarprofession; inkludering; kommunikation; TAKK; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskaper om förskollärares uppfattningar om arbete med tecken som alternativ kompletterande kommunikation (TAKK). Studiens särskilda fokus är förskollärares egna beskrivningar kring hur de använder TAKK i verksamheten dels i syfte att skapa inkluderande lärmiljöer, dels för att möta och kommunicera med individuella barn som ännu inte har ett verbalt språk. LÄS MER

  4. 4. Förskollärarens arbetssätt i skog och natur : En forskningsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jessica Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Forest preschool; preschool children; preschool teachers; working methods; communication; expression; forest; natural materials; Skogsförskola; förskolebarn; förskollärare; arbetssätt; kommunikation; uttryck; skog; naturmaterial;

    Sammanfattning : I forskningsöversikten redogörs för ett resultat från vad nutida forskning belyser om förskollärarens arbetssätt i skog och natur. Enligt Läroplan för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018) ska alla barn i verksamheten få chansen att vistas i olika naturmiljöer som en del i arbetet för barns hälsa och välbefinnande. LÄS MER

  5. 5. ”Textsamtal är en nödvändighet för att barnen ska kunna utvecklas” - En undersökning utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Cecilia Löfroth; Hanna Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Lässtrategier; läsförståelse; mellanstadiet; stöttning;

    Sammanfattning : I denna studie har lärares arbete med textsamtal i samband med skönlitterär högläsning undersökts. Skolinspektionen har genomfört en granskning där det framkom att det läsfrämjande arbetet på skolorna minskar och att det var en brist på samtal om text. LÄS MER