Sökning: "Verbalisering"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet Verbalisering.

  1. 1. Kommunikation som placebo i omvårdnad : en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Amanda Franzén; Yudelsy Mora La Rosa; [2023]
    Nyckelord :Placebo; Placebo effect; Nocebo effect; Communication; Nurse s communication; Placebo; Placeboeffekt; Noceboeffekt; Kommunikation; Sjuksköterskans kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund Placeboeffekter är gynnsamma effekter som uppstår utan koppling till en farmakologiskt verksam substans. Intresset för att förstå mekanismer bakom placeboeffekten har ökat de senaste decennierna och forskning har kunnat visa att placeboeffekten inte handlar om inbillade effekter. LÄS MER

  2. 2. MAN FÅR LÄRA DEM VARFÖR DE VET SAKER : en kvalitativ studie kring slöjdlärares outtalade hantverksundervisning

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Sara Afvander Westman; [2022]
    Nyckelord :slöjd; slöjdundervisning; tyst kunskap; estetiska lärprocesser; verbalisering;

    Sammanfattning : Den tysta kunskapen förstås på olika sätt, det kan vara en kunnighet som inte verbaliseras och det kan vara en inövad och underförstådd kunnighet när det kommer till ett hantverk. Studiens syfte är att skapa större förståelse för hur slöjdlärare reflekterar kring och kännetecknar tyst kunskap som del av sin undervisning. LÄS MER

  3. 3. Homerisk häpnad

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Yves Diop; [2021]
    Nyckelord :Homer; emotions; wonder; semantics; Homeros; emotioner; semantik;

    Sammanfattning : Emotioner spelar en central roll hos Homeros. Bland emotioner är häpnaden framträdande och situationerna och företeelserna som väcker den är många och av olika slag: människornas möten med människor och gudar, insikter som de härvidlag kan vinna, farhågor och föraningar om avgörande skeenden, deras upplevelser vid anblicken av skönhet, grymhet, gudomlighet och det mänskliga livets hårda villkor och slutligen berättarkonsten själv, kan alla väcka häpnad. LÄS MER

  4. 4. Flyter kunskapskravet? : En kvalitativ intervjustudie om lärares tolkning och bedömning av simundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Sara Modén; Calle Ljungberg; [2019]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Intervjuer; Kunskapskrav; Lärare; Läroplansteori; Simundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka aktiva lärares tolkning och bedömning av följande kunskapskrav; ”Eleven kan även simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge” (Skolverket 2018:51f). Detta har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer av en semistrukturerad karaktär där sex aktiva lärare i idrott och hälsa i grundskolans senare år, årskurserna 7–9, deltog i studien. LÄS MER

  5. 5. Förståelsegapet mellan det konkreta och abstrakta - hur gör vi?En kvalitativ studie om hur speciallärare kan bidra till att utveckla matematikundervisning

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Maria Bjernevik Lindsjö; Ann-Sofi Gerhardsson; [2019]
    Nyckelord :Inkludering; konkretisering; låga prestationer i matematik; representationer; undervisningsstrategier; verbalisering; visualisering;

    Sammanfattning : I kölvattnet av de olika kunskapsmätningarna, TIMMS, PISA och de nationella proven, blossar heta diskussioner upp gällande matematikundervisningen och dess utformning, både i Sverige och utomlands. Internationella studier visar att låga prestationer i matematik är ett komplext fenomen, därför behöver matematiklärare och speciallärare samarbeta med utvecklingen så att matematikundervisningen kan möta den stora variationen av olikheter bland eleverna och samtidigt stödja elevernas abstrakta tänkande. LÄS MER