Sökning: "Verklighetsanknuten undervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Verklighetsanknuten undervisning.
1. Verklighetsanknuten matematikundetvisning
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Det står i läroplanen och styrdokument att olika typer av undervisningsmetoder och uppgifter som kan användas vid matematikundervisning för att öka intresset för matematikämnet och elevernas inlärning. Syftet med denna uppsats är därför att undersöka lärares erfarenhet av verklighetsanknuten matematikundervisning och lärarnas åsikter om elevernas attityd och inlärning. LÄS MER
2. Matematik "på riktigt" : En kvalitativ studie av lärares uppfattningar om relationen mellan verkligheten och matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/MatematikdidaktikSammanfattning : Matematiken har använts i flera tusen år. Även om matematiken i sig utvecklas är det en sak som består: vi använder den i verkligheten. Att arbeta med kopplingen mellan matematiken och verkligheten är ett av matematiklärarnas uppdrag. LÄS MER
3. Lärares uppfattningar om ämnesintegrerad undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Med mitt arbete ville jag undersöka om det ur ett lärarperspektiv, uppfattas negativt eller positivt att arbeta ämnesintegrerat. Under arbetet sökte jag relevant litteratur och forskning för att se hur forskare tänker om saken. Jag intervjuade fem lärare med erfarenhet av ämnesintegrerad undervisning. LÄS MER
4. Olika aspekter av bråk : En litteraturstudie om elevers svårigheter och hur lärare kan underlätta elevers förståelse för bråk i årskurs 4-6.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie var att granska och analysera vad forskning visar beträffande elevers svårigheter för området bråk, samt hur lärare kan underlätta elevers förståelse för bråk i årskurs 4-6. I litteraturstudien har databassökningar gjorts via UniSearch, ERIC, MathEduc och Google Scholar. LÄS MER
5. PÅ RIKTIGT!? : Svensklärares föreställningar om entreprenöriellt lärande
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka lärares föreställningar om entreprenöriellt lärande samt försöka förstå hur det entreprenöriella lärandet kan komma till uttryck i deras svenskundervisning. Metoden som användes var intervjuer, som efter transkription tolkades kvalitativt, som text. LÄS MER