Sökning: "Verklighetsanknuten undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Verklighetsanknuten undervisning.

  1. 1. Verklighetsanknuten matematikundetvisning

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Natalia Zabzina; [2019]
    Nyckelord :matematikundervisning; verklighetsanknutna uppgifter; kommunikation; laboration; elevernas intresse.;

    Sammanfattning : Det står i läroplanen och styrdokument att olika typer av undervisningsmetoder och uppgifter som kan användas vid matematikundervisning för att öka intresset för matematikämnet och elevernas inlärning. Syftet med denna uppsats är därför att undersöka lärares erfarenhet av verklighetsanknuten matematikundervisning och lärarnas åsikter om elevernas attityd och inlärning. LÄS MER

  2. 2. Matematik "på riktigt" : En kvalitativ studie av lärares uppfattningar om relationen mellan verkligheten och matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Lukas Jönsson; [2018]
    Nyckelord :real life connected; mathematics; teaching; teachers view; age 9-13; verklighetsanknuten; matematik; lärares syn; undervisning; 4-6;

    Sammanfattning : Matematiken har använts i flera tusen år. Även om matematiken i sig utvecklas är det en sak som består: vi använder den i verkligheten. Att arbeta med kopplingen mellan matematiken och verkligheten är ett av matematiklärarnas uppdrag. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar om ämnesintegrerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rasmus Nirum; [2018]
    Nyckelord :Temaarbete; Naturvetenskap; Undervisning; Ämnesintegration; Lärare 1-3; Intervjuer;

    Sammanfattning : Med mitt arbete ville jag undersöka om det ur ett lärarperspektiv, uppfattas negativt eller positivt att arbeta ämnesintegrerat. Under arbetet sökte jag relevant litteratur och forskning för att se hur forskare tänker om saken. Jag intervjuade fem lärare med erfarenhet av ämnesintegrerad undervisning. LÄS MER

  4. 4. Olika aspekter av bråk : En litteraturstudie om elevers svårigheter och hur lärare kan underlätta elevers förståelse för bråk i årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Johansson Johan; Magnusson Fredrik; [2017]
    Nyckelord :Bråk; bråkundervisning; svårigheter; grundskola; undervisningsmetoder; praktiskt material; täljare; nämnare; verklighetsanknuten; stambråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie var att granska och analysera vad forskning visar beträffande elevers svårigheter för området bråk, samt hur lärare kan underlätta elevers förståelse för bråk i årskurs 4-6. I litteraturstudien har databassökningar gjorts via UniSearch, ERIC, MathEduc och Google Scholar. LÄS MER

  5. 5. PÅ RIKTIGT!? : Svensklärares föreställningar om entreprenöriellt lärande

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Haglund; [2016]
    Nyckelord :entreprenöriellt lärande; entreprenöriell pedagogik; didaktik; svenska;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka lärares föreställningar om entreprenöriellt lärande samt försöka förstå hur det entreprenöriella lärandet kan komma till uttryck i deras svenskundervisning. Metoden som användes var intervjuer, som efter transkription tolkades kvalitativt, som text. LÄS MER