Sökning: "Verklighetsbaserat lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Verklighetsbaserat lärande.
1. Att skapa läsande elever : Hur elever motiveras till skönlitterär läsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad lärare kan göra för att skapa motivation hos elever till att läsa skönlitteratur. Studien genomfördes genom att intervjua lärare om hur de arbetar med skönlitterär läsning och vad de tänker på när de utformar sin undervisning och gör sina val av skönlitteratur. LÄS MER
2. Att orka – eller inte orka? : En flermetodsstudie om elevers motivation och åtgärder för att öka den
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ÄmnesdidaktikSammanfattning : I detta utvecklingsarbete studerade författaren en årskurs två klass i en gymnasieskola skola i Helsingborg. Författaren har försökt öka motivationen för elevernas egna lärande under en egen konstruerad och hållen lektionsplanering. LÄS MER
3. Introduktion för nyanställda : En studie kring introduktionsprocessen på ett konsultbolag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)Sammanfattning : De flesta organisationerna har idag någon form av introduktionprocess för nyanställda. En lyckad introduktionsprocess bidrar till att den nyanställde känner sig hemma på organisationen samt att den nyanställde snabbare blir effektiv i sitt arbete. LÄS MER
4. Platsens betydelse för lärande - Lärares syn på NO-undervisning utanför klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares syn på platsens betydelse för elevers lärande i NO-ämnena. Detta har gjorts genom att tidigare forskning sammanställts och sedan har sex kvalitativa intervjuer genomförts för att få reda på lärares syn om platsens betydelse för lärande i NO-ämnena. LÄS MER
5. Utomhuspedagogik och elever med ADHD : En kvalitativ studie om fritidspedagogers uppfattningar om hur utomhuspedagogik på fritidshemmet kan påverka elever med ADHD
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att belysa hur fritidspedagoger uppfattar utomhuspedagogikens inverkan på elever med ADHD-s lärande på fritidshemmet. Undersökningen syftar även till att belysa vilka positiva och negativa effekter av utomhuspedagogik som upplevs mest framträdande för elever med ADHD samt på vilket sätt fritidspedagoger planerar utomhusaktiviteter med hänsyn till elever med ADHD. LÄS MER