Sökning: "Verksamhetsförlagd utbildning VFU"

Visar resultat 1 - 5 av 101 uppsatser innehållade orden Verksamhetsförlagd utbildning VFU.

  1. 1. VFU-handledares syn på förskollärarstudenters förutsättningar för progression under VFU : En studie av handledares erfarenheter och uppfattningar

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Nelding; [2024]
    Nyckelord :Verksamhetsförlagd utbildning; VFU-handledare; lärarutbildning; lärarstudent Teaching practis; internship supervisor; teacher training; student teacher;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka VFU-handledares syn på förskollärarstudenters förutsättningar till progression under VFU. Studien belyser VFU-handledarnas erfarenheter av och uppfattningar om förutsättningar för studenters progression under VFU:n i allmänhet och under studentens sista VFU-period i synnerhet. LÄS MER

  2. 2. Biomedicinska analytikers reflektioner under verksamhetsförlagd utbildning : En kvalitativ analys av studenters reflektionsloggböcker

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Amrah Heikkinen; [2023]
    Nyckelord :Biomedical laboratory science profession; internship; reflection; quality assurance; reasonableness assessment; interaction; professionalization and laboratory methodology science; Biomedicinsk analytiker; verksamhetsförlagd utbildning; reflektion; kvalitetssäkring; rimlighetsbedömning; interaktion; professionalisering; laboratoriemetodik.  ;

    Sammanfattning : Reflektion eftersträvas ofta i högre utbildning. Forskning och beprövad erfarenhet visar att aktiviteten ska ha avgörande betydelse för studenters djuplärande. Reflektion har även visat sig ha en central betydelse för studenters professionella lärande. Denna studie fokuserar på reflektion hos blivande biomedicinska analytiker (BMA). LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar om laborationer i biologi : En kvalitativ undersökning om vad biologilärare har för syfte och mål med laborationer på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Matilda Ulander; [2023]
    Nyckelord :Laboration; Biologi; Lärare; Grundskolan; Högstadiet; Syfte; Kursplan; Planering;

    Sammanfattning : I högstadiet är laborationer en undervisningsmetod där eleverna får möjlighet att se olika biologiska ting och processer i verkligheten. I kursplanen för biologi på grundskolan står det även både i det centrala innehållet och bland kunskapskraven att eleverna ska lära sig att planera, genomföra, utvärdera och dokumentera laborationer (Skolverket, Lgr 22) . LÄS MER

  4. 4. Matematikundervisning i flerspråkiga klassrum : En studie om språkfrämjande strategier inom låg-, mellan- och högstadiet

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Masouda Mostafai; [2023]
    Nyckelord :multilingual students; mathematics learning; second language learners.§; flerspråkiga elever; matematiklärande; andraspråkselever.;

    Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning av dimensioner och strategier som främjar flerspråkiga elever inom låg-, mellan- och högstadiet. Samt att se vilka likheter och skillnader som framkommer i de olika stadierna. LÄS MER

  5. 5. Uttryck och attityder till elevdemokrati ur ett elev- och lärarperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nalli Rauf; [2023]
    Nyckelord :Elevdemokrati; Demokrati; Elevinflytande; VFU Verksamhetsförlagd utbildning; Samhällskunskapsämnet;

    Sammanfattning : The purpose of this systematic review is to compile earlier research regarding student democracy and the different attitudes to it from student- and teacher perspectives. The world we live in is in a constant state of change and even though the world changes, we can’t forget the democratic values that society relies on. LÄS MER